duurzame relatie met onze klanten te komen. Succes in de financiële markten wordt bepaald door advisering op basis van kennis. Je moet kennisgedreven zijn. Op het juiste moment dien je die kennis beschikbaar te stellen, te interpreteren, toe te passen en te distribueren.' F 36.000.000.000 voor de lokale banken De belangrijkste "klant" van RI vormt nog steeds de lokale Rabobank. Gesteund door onze indrukwekkende triple A-status slaagde RI erin maar liefst 36 miljard gul den tegen gunstige voorwaarden uit de nationale en internationale markt te halen. Zonder deze funding zou het voor de lokale banken onmogelijk zijn geweest hun financieringsambities te realiseren. Ook stelt RI uiteen lopende producten en diensten aan de lokale banken beschikbaar. Producten die een zodanig specialisme vra gen, zodanig kennisgedreven zijn, dat de kennis hiervan op één plaats dient te worden geconcentreerd. 'Maar ook voor een instelling als de Robeco Groep staan wij opge steld. Het succes van hun click-fondsen is zeker ook aan onze mensen te danken. Wij hebben ervoor gezorgd dat deze fondsen tegen gunstige tarieven in de markt konden worden gezet.' Euroland komt er aan Voor 1998 zal de grootste uitdaging ongetwijfeld de voorbereiding op de komst van de euro zijn. In die uitda ging zullen RI en de lokale banken samen moeten optrek ken. Arnold noemt dit de ontwikkeling naar Euroland. 'De Rabobankorganisatie bedient nu zeven miljoen klan ten in een markt van een kleine 15 miljoen inwoners. Die markt verruimt zich de komende jaren tot ruim 250 mil joen! In de komende vijf jaar moeten we onderdeel wor den van een groep van financiële dienstverleners in Euro land die minimaal 25 miljoen klanten bedient. In feite is die ontwikkeling al volop ingezet. Onze comfortabele marktaandelen komen in een volstrekt andere verhou ding te staan. Zo verliezen wij onze positie als 's werelds grootste guldensbank. We zullen met een keiharde con currentie worden geconfronteerd die nog extra zal wor den beïnvloed door de stormachtige ontwikkelingen op het gebied van de informatietechnologie. Met onze lokale banken zal overleg en beleidsafstemming moeten plaats vinden over belangrijke strategische keuzen. In Euroland hebben we elkaar nodig. Ik sluit hierbij niet uit dat deze ontwikkelingen ook de samenwerking met onze - meren deels coöperatieve - alliantiepartners zal intensiveren. Wellicht leidt dat tot bepaalde coalities, of misschien zelfs tot één Europese coöperatieve bank.' Dit laatste brengt Arnold bijna vanzelf op de huidige bediening van klanten van de lokale banken in Europees verband. 'Daar bestaan de nodige misverstanden over. De lokale banken dichten ons aanzienlijk meer mogelijkheden toe dan waarover we beschikken. Maar, geloof me, onze Dutch Desk in Parijs is echt niet in staat voor een Neder landse ondernemer het betalingsverkeer met diens klant in Bordeaux af te wikkelen. Dat kan het beste gebeuren door het kantoor van onze alliantiepartner ter plaatse. Dit verloopt echter nog niet naar wens, waardoor er over en weer irritaties optreden. In 1998 zullen we tot betere afspraken met onze alliantiepartners, maar ook met de lokale banken, komen.' Investment banking: beheerst risico De toenemende nadruk op het beschikbaar stellen van kennis aan de klanten van RI heeft ertoe geleid dat onlangs is besloten ook de activiteiten op het gebied van Investment Banking sterk uit te bouwen. Dit onderdeel van RI is gespecialiseerd in financiële markten, is actief in de handel in geld- en kapitaalmarktproducten, in vreemde valutaproducten en in derivaten. De uit deze activiteiten voortvloeiende inkomsten slaan met name neer in de vorm van provisies. Arnold erkent dat deze vorm van modern bankieren forse investeringen, met name in menskracht, maar ook grote risico's vergt. 'Toch maak ik me hier geen zorgen over. We hebben, vanuit de ervaringen die daarmee in de wereld zijn opgedaan, fors geïnvesteerd in een adequaat instrumentarium om deze risico's te beheersen. Ons marktrisicobeleid is buitenge woon streng. Bovendien hebben we gekozen voor een - wat ik noem - organische groei. We bouwen deze activi teiten dus niet uit door omvangrijke overnames, maar door een geleidelijke uitbreiding van de bezetting. Dat past ook veel beter in onze cultuur. Bij acquisities op grote schaal loop je het risico dat de overgenomen partij te dominant wordt met alle potentiële gevaren van dien, zoals de verwatering van ons normen- en waarden patroon. Bovendien gaat het bij dergelijke acquisities om enorme bedragen. Andere partijen betalen vaak door aandelenruil. Dat is voor ons natuurlijk uitgesloten.' Coöperatief Aan het eind van het interview wil Arnold nog wat kwijt over het vaak geschetste mentaliteitsverschil tussen zijn mensen en de medewerkers van de lokale banken. 'Ik vind dat daarmee een onterechte tweedeling wordt aan gebracht. De kracht van onze organisatie ligt juist in haar diversiteit en daarvoor moet je ruimte geven. Samenwer king is pas goed mogelijk als je respect hebt voor elkaar en waardering voor eikaars bijdrage in het totale proces van dienstverlening. Onze mensen in Utrecht en op onze buitenlandse kantoren hebben gekozen voor de Rabo bank. Ze herkennen zich in kenmerken als klantwaarde en integriteit in het zakendoen. Als ik bijvoorbeeld kijk hoe onze mensen in het buitenland zich inzetten in het kader van het eeuwfeest, dan kan ik slechts met voldoening vaststellen dat ze een goed gevoel hebben voor het specifieke van de Rabobank. De lokale banken mogen best trots zijn op Rl, want in mijn beleving zijn de medewerkers van RI even betrokken bij het algemene belang van de Rabobank als hun collega's bij de lokale banken.' 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 11