7n Euroland hebben we elkaar hard nodig' "*S Rabobank International is goed voor iets minder dan de helft van het balans totaal van de organisatie, draagt ruim twintig procent bij aan haar resultaat en doet dat met 3200 van de ruim 40.000 Rabobankmedewerkers. Een aantal dat overigens in de komende jaren zal doorgroeien naar 4 a 5000. Het bedrijf van Rabobank International wordt aangevoerd door een directie onder voorzitterschap van Arthur Arnold. Met hem spraken wij over doelstellingen en plannen, maar ook over het coöperatieve "gehalte" van de medewerkers. 'Onze mensen zijn in hun houding niet minder coöperatief dan hun collega's van de lokale banken.' «s - n de werkwijze van Rabobank Interna tional - in de wan delgangen RI - kennen we veel elementen die ik de afgelopen jaren ook terug heb zien komen in de Coöperatiediscussie', constateert Arnold. 'We zijn een kennisgedreven, brede financiële dienstverlener met een sterke focus op onze klanten. Toen wij in 1996 ons beleid vaststelden, hebben we nadrukkelijk gekozen voor zes speerpunten in onze klantbediening: de internationale agribusiness, de (inter)nationale gezondheidszorg, het internationaal ope rerende grootbedrijf, financiële instituten, de Rabobank- organisatie en het hoogste segment uit de particulieren- markt met internationale bancaire ambities. Die keuzen zijn gemaakt omdat we slechts klantwaarde kunnen leve ren op basis van kennis van onze klanten, van hun mark ten en hun omgeving. We hebben daarbij keuzen gemaakt, omdat we niet de pretentie hebben ons te ont wikkelen tot een "global player", zoals de grote finan ciële instellingen die reeds van oudsher een goed ontwik keld buitenlandbedrijf hebben. De Rabobankorganisatie heeft ons in onze keuzen gevolgd. We hebben een aan zienlijke "bruidsschat" meegekregen die ons een zoda nige solvabiliteitspositie heeft gegeven dat wi] in staat moeten zijn onze eigen continuïteit te verdienen. We heb ben er alle vertrouwen in dat we hierin ook zullen sla gen.' Onze kennis is vermaard Met op dit moment ongeveer 1000 medewerkers in Nederland en 2200 in het buitenland, werkzaam op ruim 90 kantoren, staat R1 voor een geweldige uitdaging. In de ogen van de van de ABN afkomstige Arnold, die ruim zes jaar geleden bij Rabobank Nederland in dienst trad, bewijst de ontwikkeling van RI dat de klantenfocusstra- tegie een juiste is. 'Het meest duidelijk is dat misschien in de agribusiness. Als bank zijn we in die bedrijfstak echt de norm, we zijn de enige die dit specialisme world-wide op het allerhoogste niveau beoefent. Onze kennis is ver maard. Op de door ons georganiseerde congressen over agrarische onderwer pen ontmoeten de interna tionale specialisten elkaar. We worden gevraagd, men kan niet om ons heen. Een soortgelijke positie begin nen we ook in de gezond heidszorg te krijgen. Dat is iets om trots op te zijn, waarbij we ons realiseren dat we voortbouwen op kennis en ervaring die onze organisatie - Rabobank Nederland én de lokale banken - heeft opgebouwd.' De ontwikkelingen rond de agribusiness en de gezondheids zorg maken nog iets anders duidelijk: het traditionele bankieren in de vorm van kredietverlening verliest in hoog tempo aan belang, of in de woorden van Arnold: 'Kredietverlening is niet langer onze core-business. Voor ons is het een middel, en niet het einddoel om tot een IO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 10