gezet. De marktbewerking is stevig opgepakt met elf mid- denmarktteams, elk bestaande uit drie accountmanagers. De teams ressorteren onder Konijnenburg's segment. 'We hebben duidelijk succes in de markt. Bij klanten en pro- spects wordt ons initiatief zeer goed ontvangen.' Het is volgens hem niet te ontkennen dat er veel energie in het project gaat zitten en dat de inspanningen niet overal altijd direct vruchten afwerpen, zeker daar waar banken er niet in slagen goede afspraken te maken over de vraag bij wie de klant in de boeken komt. Konijnenburg wijst erop dat de planmatige acquisitiefunctie van het midden- marktproject positief uitwerkt op de deelnemende ban ken. De vaardigheden worden vergroot. 'Het is zonder meer heel erg positief dat banken elkaar daadwerkelijk vinden in dit traject. Je ziet dat de expertise van de mid- denmarktteams ook al vrij snel een kwaliteitsverhoging van de marktbewerking door de betrokken lokale ban ken tot gevolg heeft. Maar we kunnen ook constateren dat er een positieve impuls uitgaat naar veel andere ban ken. Buiten de middenmarktgebieden ontstaan spontaan vormen van samenwerking waarbij banken de koppen bij elkaar steken om gezamenlijk te acquireren. De reac tie in de markt is er dikwijls een van "prima dat jullie je presenteren". Dan blijkt dat bedrijven vaak al op een ini tiatief van de Rabobank hebben gewacht. Dergelijke uit spraken bewijzen nog eens temeer dat een afwachtende houding in de markt wordt afgestraft. We moeten naar de klant toe, naar potentiële, maar zeker ook naar bestaande klanten. Een actieve houding, daarmee tonen we dat het ons ernst is met het leveren van klantwaarde.' Konijnenburg waarschuwt tegelijkertijd dat een ver hoogde acquisitieve inspanning niet mag leiden tot het veronachtzamen van bestaande klanten. 'We moeten de bank aan de achterdeur dichthouden.' Internationale dienstverlening beter inkleden Hen ander belangrijk punt op de agenda voor 1998 betreft de verdere verbetering van de internationale dienstverlening. De lokale bank wordt hoe dan ook steeds meer geconfronteerd met een omge ving die zich internationaal en met name Europees oriënteert. Europa - en niet Nederland - wordt steeds nadruk kelijker als de thuismarkt gezien. 'Voor de banken en hun klanten is het twee sporenbeleid met enerzijds de Dutch Desks en anderzijds de allianties met buitenlandse banken vaak onduidelijk. Met Rabobank International wordt bekeken hoe we de internationale dienstverlening door de lokale banken beter kunnen inkleden.' 1 lij wijst in dit verband op het succesvolle initiatief om speciaal opgestelde adviseurs de klanten van de lokale banken bij hun internationale ban caire activiteiten te laten begeleiden. Van een zwak imago van de Rabobank als internationale dienstverlener wil hij weinig weten. 'Wat ons parten speelt is dat klanten, en vaak ook de medewerkers zelf, nog die perceptie hebben vanuit ons verleden. We zijn misschien te bescheiden. We kunnen veel meer dan onze eigen medewerkers weten en geloven. De praktijk laat zien dat onze internationale dienstverlening bepaald niet tekortschiet. Integendeel: ook op dit terrein kan de Rabobank zeker wat andere banken kunnen.' Om zijn uitspraak kracht bij te zetten, legt hij een paar veelzeggende cijfers op tafel. Daaruit blijkt dat de positie van de Rabobank in de Nederlandse HID-20+markt zowel in marktaandeel als in penetratie graad met 2% is gestegen tot 27%. Dit is ten koste gegaan van de grote concurrentbanken. 'We doen het goed in de bedrijvenmarkt', besluit Konijnenburg, die daaraan toevoegt dat nog steeds meer dan 30% van onze internationaal georiënteerde klanten het buitenlands betalingsverkeer via een concurrent afwikkelen. 'Met de invoering van de euro ontstaat een kans om alle betalingsverkeer in één hand te beleggen. Tegelijkertijd is dat natuurlijk een bedreiging. Recente cijfers laten zien dat we op de goede weg zijn, maar dat we nog actiever aan de weg moeten timmeren om straks bij de introduc tie van de euro de achterdeur dicht te houden.' 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 19