We doen het goed in de bedrijvenmarkt' De bedrijvenmarkt wordt vanuit twee bedieningsconcepten, Bedrijven Advies en Relatiebeheer, bewerkt. Toch tonen we als bank één gezicht naar die markt. Tk vind dat een knappe prestatie', aldus mr.drs. Peter Konijnenburg, hoofd van het segment Relatiebeheer bij Rabobank Nederland. 'De lokale banken voelen het onderscheid tussen de verschillende klantbehoeftes en dus de bedienings concepten goed aan.Recente cijfers wijzen uit dat de Rabobank het in de bedrijvenmarkt steeds beter doet.Van onze inspanningen in de middenmarkt gaat een stevige stimulans uit. Daar ervaren we hoe belangrijk ondernemers het vinden door ons te worden benaderd.' isie '98 heeft het segment Relatiebeheer gefocust op de meer complexe dienstverlening aan het wat grotere bedrijfsleven. 'In de voorbije jaren zijn daarhij forse stappen voorwaarts gezet. De banken heb ben een steeds beter zicht gekregen op de verwachtingen van hun bedrijfsklanten en hebben hun bediening daarop geënt', aldus Konijnenburg. Hierdoor is ruimte ontstaan de relatie met de betere klanten te verdiepen en is er een klimaat tot stand gekomen waarin een middenmarktpro- ject daadwerkelijk van de grond kon komen. 'Ik vind dit een geweldig winstpunt. De twee bedrijvensegmenten hebben in dit opzicht aan de bij Visie '98 gestelde ver wachtingen voldaan. Wellicht zouden we in de komende tijd 'ns moeten kijken of de synergie nog versterkt kan worden door bepaalde gemeenschappelijke activiteiten van de beide bedrijfssegmenten ook organisatorisch wat dichter bij elkaar te brengen.' Speerpunten voor 1998 Het segment Relatiebeheer zal zich in I 998 in het bijzon der inspannen de banken te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering. 'Dit geldt overigens niet alleen voor ons segment, maar feitelijk voor alle segmenten. Voor Rela tiebeheer denk ik hierbij aan de euro- en milleniumpro- blematiek, het verder ontwikkelen van systemen voor het verstrekken en beheren van bedrijfsfinancieringen, zaken als telebankieren en ontwikkelingen rond Internet en Intranet. We willen ook klantbeelden in kaart brengen, waarmee de banken - naast een integraal obligobeeld - ook beter zicht kunnen krijgen op product- en klanten- rentabiliteit. Die extra aandacht zal overigens niet ten koste gaan van het commerciële proces. Daar zullen we ons in het bijzonder concentreren op het beschikbaar stellen van nieuwe producten en diensten op het gebied van het verstrekken van risicokapitaal en achtergesteld vermogen. We hebben daar twee uitstekende vehikels voor, de onlangs geïntroduceerde Rabo Vermogensver sterking BV en het Gilde Fonds. Met deze vormen kun nen we onze klanten perfect van dienst zijn. Ook willen we - in goede afstemming met het segment Financieel Advies - meer fiscaal gedreven producten op de markt brengen.' Een andere inspanning richt zich op kwaliteits verhoging bij de lokale banken. Hieraan wordt gewerkt met de "marketinggroepen". Onder leiding van ervaren coaches werken banken in groepen van tien aan de kwa liteitsverhoging van het relatiebeheer. 'De rode draad daarbij is het opstellen van een "persoonlijk verkoop plan"', licht Konijnenburg toe. 'Het eerste vrij intensieve jaar concentreert zich op benchmarking en kennisuitwis seling. In het tweede jaar wordt in de praktijk van de eigen bank gewerkt aan de realisatie van het persoonlijk verkoopplan.' Inmiddels zijn zo'n 80 banken actief bin nen de marketinggroepen. De aandachtsgebieden van de ongeveer 45 medewerkers van het segment in Eindhoven zijn - naast product- management en informatisering - ook marketing, sector analyse en telefonische advisering. Binnen het segment wordt gewerkt aan het samenstellen van een handboek waarin de relatiebeheerder het hele scala aan producten in hun onderlinge samenhang zal aantreffen. Konijnen burg stelt vast dat de lokale banken steeds vaker een beroep doen op het centrale loket van de telefonische advisering. 'We zijn een gewild klankbord waar lokale banken hun tarieven toetsen. Bij ons is de benodigde expertise in huis, ook waar het gaat om regionale ver schillen. Daarnaast krijgen we in de sector van de grotere bedrijven veel offertes met maatwerk voorgelegd. Er is dus sprake van een zeer gerichte advisering, waarvan de lokale banken meer en meer gebruikmaken.' Ook met betrekking tot "Tante Agaath" is er goede vooruitgang te melden. Door het scheppen van de mogelijkheid van de hypothecaire zekerheidstelling, is er een geweldige toe loop gekomen, met name vanuit de agrarische sector. Overigens blijkt er ook in de niet-agrarische sectoren behoefte aan dit type fiscaal gedreven financieringen. De achterdeur dichthouden 'We mogen absoluut tevreden zijn over de resultaten van het middenmarktproject tot nu toe', stelt Konijnenburg. Ondanks dat het hier handelt om een weerbarstige mate rie en er twijfel en scepsis bestond over de slagingskan- sen, wordt er volgens hem een geweldige prestatie neer- i 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 18