r Doen" tot stand. Het plan behelst onder meer de opzet van dertig projecten. Onge veer de helft van de medewerkers is thans - naast de eigenlijke taak - betrokken bij de uitwerking van een of meer van die projecten. Een specifiek project betreft de in- en externe communicatie. Hiervoor is op voorstel van Rabobank Nederland een reclamebureau ingeschakeld. 'Een geluk kige keus', aldus Boeijenga, 'die samen werking heeft onze herkenbaarheid naar de markt al sterk vergroot en ook de saamhorigheid binnen de bank is geïnten siveerd.' Directeur Verenigingszaken Saaltink vervolgt: 'Toen wij de afgelopen zomer de gesprekken met onze klanten en medewerkers achter de rug hadden, stond het voor onze colleges vast dat we geen tijd meer hadden te verliezen om ernst te maken met de invulling van het coöpera tieve karakter van onze bank. We hebben ons de laatste jaren vrijwel uitsluitend op het bankbedrijf geconcentreerd en de ver eniging dreigde teloor te gaan. Toch heb ben we vanuit die gesprekken wel een beeld gekregen wat onze klanten van ons verwachten. Zij vinden dat de kracht van de Rabobank is gelegen in het samenbren gen van mensen in het werkgebied om gezamenlijk zaken aan te pakken. Dit samenbrengen werd ons centrale thema. We werkten het de afgelopen maanden uit. In de algemene vergadering die eind oktober plaatsvond, hebben we onze plannen uiteengezet. We willen een stuk of tien themagerichte overlegplatforms inrichten, waaraan steeds zo'n vijftien ondernemers met een vergelijkbare pro blematiek kunnen deelnemen. Er worden ervaringen uitgewisseld, initiatieven ont wikkeld en er wordt geleerd van externe deskundigen. Daarvoor heeft onze bank samenwerkingsovereenkomsten gesloten met het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, een organisatieadviesbureau, een reclameadviesbureau, een accoun tantsorganisatie en een bedrijvenadvies- centrum. Vanuit de bank worden de plat forms door deskundige medewerkers begeleid. Deze platforms zijn met name voor onze HID-klanten bedoeld. Daar naast hebben we voor de agrarische sector ook een vijftal projecten ingericht. Omdat al deze projecten een uitermate deskun dige aansturing en coördinatie vergen, hebben we besloten een van onze directie leden, Bonne Buis, een echte ondernemer, hiervoor geheel vrij te maken als directeur Verenigingszaken.' Een schot in de roos Met plezier kijkt Kroon terug op de alge mene vergadering. 'Ik had collega-onder nemers uitgenodigd voor de vergadering, zelfs enkele die niet bij de Rabobank ban kieren. Hun enthousiasme was geweldig: "ik voelde me echt lid van deze club", vertrouwde een niet-Raboklant me toe. Ons initiatief spreekt ook mij sterk aan. We leven in een tijd waarin je niet als een ling overeind kunt blijven. Je moet samen werken, coalities sluiten. De wereld om ons heen is buitengewoon ingewikkeld geworden. Samenwerking is voor mij een absolute noodzaak. En dat juist deze Rabobank de mogelijkheid tot samenwer ken centraal stelt, vind ik een progressief schot in de roos. Met onze coöperatieve structuur kunnen we op goud zitten! Hierbij realiseer ik me wel dat dit project veel geld kost. Jaarlijks trekken we er een half miljoen voor uit. Ik vind dat een prima investering. Als het onze klanten goed gaat, gaat het immers ook de bank goed. En ook de bank kan heel veel pro fijt hebben van de uitkomsten van de ondernemersplatforms.' Saaltink valt hem hij: 'We hebben dat bedrag ook genoemd in de algemene vergadering. Er kwam geen enkele kritische vraag over. l ater voegde een ondernemer me nog toe dat hij voor een dergelijk initiatief meer waar dering heeft dan voor een financiële tege moetkoming in de tarieven. Dat laatste levert volgens hem hooguit enkele tientjes per ondernemer op, terwijl de platforms echte toegevoegde waarde hebben. Ook in de pers is positief op onze plannen gere ageerd.' Boeijenga popelt om de ledenbetrokken heid verder te vergroten. 'We streven ernaar 5.000 leden te werven. Van die groep zouden er zo'n 600 echt betrokken moeten kunnen zijn. In de verdere toe komst zou ik van al onze 20.000 klanten ambassadeurs van onze bank willen maken. Wat 'n denkkracht zou je dan binnen je werkgebied kunnen mobilise- v.i.n.r. de heren Kroon, Boeijenga en Saaltink: 'Die samenwerking heeft onze herkenbaarheid naar de markt al sterk vergroot. I I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 11