We kunnen op goud zitten' Coöperatief in de praktijk coöperatieve activiteiten en ideeën. Maar liefst 350 leden reageerden dit najaar tijdens de algemene vergadering enthousiast op het instellen van ondernemersplatforms. De bank heeft zelfs een directeur Verenigingszaken benoemd. Kroon (i.):'Je moet coalities sluiten.'Naast hem directeur Boeijenga. Op hun revers dragen bestuursvoor zitter Johan Saaltink, bestuurder Geert Kroon en directeur Rob Boeijenga een bijzondere "onderscheiding", een gestileerd stukje touw. Iedere bestuur der en alle 1 15 medewerkers dragen het. Het is het uiterlijke teken van een ver nieuwde Rabobank Berkelland, die voor haar leden en klanten "in touw" wil zijn. Iti alle publiciteitsuitingen, of het nu het jaarverslag is of een brochure over finan ciële advisering, wordt het in touw zijn in woord en beeld zichtbaar gemaakt. 'Twee jaar geleden was de Rabobank voor mij een gewone bank, die zich niet of nau welijks van haar concurrenten onder scheidde, behalve dan misschien dat ze hier een dominante rol had', vervolgt Kroon het verhaal over zijn eerste con frontatie met het coöperatieve karakter van de bank Berkelland. Deze directeur en mede-eigenaar van een industrieel bedrijf van sport- en recreatietoestellen wist niet eens dat hij lid van die bank was! Zijn collega Johan Saaltink, in de VUT als landbouwvoorlichter, kan zich met zijn ruim dertig dienstjaren een zeer ervaren bankbestuurder noemen. Sinds de fusie in 1972 tussen de beide centrale banken maakt hij als voorzitter van de huidige kring Oost-Gelderland deel uit van de Centrale Kringvergadering. Voor hem kwam de vraag van Kroon op het juiste moment: 'De organisatiebrede Coöpera tiediscussie was nog in haar beginfase, maar het was ook voor ons duidelijk dat wij in ons bankbedrijf het coöperatieve karakter meer vorm en inhoud dienden te geven. Dat proces raakte in een stroom versnelling toen ruim een jaar geleden Rob Boeijenga als onze nieuwe directeur aantrad. Tezelfdertijd fuseerde onze bank Berkelland met de Rabobank te Ruurlo. Ons balanstotaal steeg tot ruim 700 miljoen. Omdat ook Visie '98 de nodige organisatorische veranderingen in petto had, hebben we een aantal initiatieven genomen om "ons huis" op orde te bren gen.' Tevreden klanten Voordat hij op 1 september 1996 bij Ber kelland in dienst trad, had Boeijenga als adjunct regiodirecteur al veel contact met de bank. 'Vanaf dat moment kon ik voortgaan met een aantal processen waar over ik al met de colleges in gesprek was', aldus Boeijenga. In het afgelopen jaar hebben we met klanten en medewerkers gekeken naar de sterke en zwakke punten van de bank. Ik heb daar de nodige kriti sche geluiden kunnen optekenen waar door het voor ons duidelijk werd dat we veel hebben aan te pakken om een bank te worden met tevreden klanten, tevreden medewerkers en een tevredenstellend resultaat, zoals we onze opdracht hebben samengevat.' Er kwam een stevig door timmerd beleidsplan met de titel "Samen Toen Geert Kroon als nieuw aangetreden bestuurslid tijdens een van zijn eerste bestuursvergaderingen vroeg wat nu de voordelen van de coöperatieve Rabobank zijn, bleef het pijnlijk stil. Dat was twee jaar geleden. Nu zindert het bij de Oost-Gelderse Rabobank Berkelland van IO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 10