yjr If M ft a Mevrouw Feddes-Reinders: 'Het is vooral een kwestie van goed kunnen omgaan met verandering en de indruk is dat we hier in Hardenberg goed in de pas lopen met de ontwikkelingen. ring van het gehele beheer is een opval lende ontwikkeling, is de gedeelde conclu sie. 'We zijn veel efficiënter en intensiever gaan vergaderen', aldus te Rietstap, 'de vergadertijd is korter geworden, maar de voorbereidingstijd daarentegen is aanmer kelijk toegenomen.' Echte voorlopers Ook Schoemaker constateert dat de bestuurlijke belasting sterk is toegeno men: 'I let bestuurswerk is met name ook zwaarder geworden, omdat er de laatste jaren een veel grotere dynamiek in het besturen zit. Te pas en te onpas is er bestuurlijke betrokkenheid gewenst bij zaken die de bank betreffen.' Het bijbe nen van de ontwikkeling door de college leden gaat niet vanzelf. In Hardenberg worden daarvoor heel veel opleidingen en cursussen gevolgd. Een cursus over de ontwikkelingen in de informatietechnolo gie wordt daarbij node gemist. Er is in de colleges een grote behoefte aan inzicht in die materie. 'Het is vooral een kwestie van goed kunnen omgaan met verande- Rabobank Hardenberg in het kort De geschiedenis van de Rabobank Har denberg gaat terug tot 1906, maar ondanks deze lange historie fuseerde de bank nog nooit. Met een balanstotaal dat inmiddels de f 500 miljoen is gepasseerd, is het volgens het bestuur zelfs de vraag of een fusie überhaupt nog wenselijk is. De bank telt 64 FTE's. Onder invloed van diverse veranderingsprocessen, waarbij heel bewust in mensen is geïnvesteerd, daalde de bancaire productiviteit van 1.30 naar 1.18. Het werkgebied van de bank beslaat een groot gedeelte van de gemeente Hardenberg. De bank bedient een gebied met 27.000 inwoners. In de zomermaanden is de gemeente, die niet minder dan 15 campings telt, een toeristi sche kern. De uitzettingen van de bank zijn voor 54% gedaan in de particuliere sector en voor 46% in de bedrijvensector. Van deze laatste categorie is 45% uitgezet in de agrarische sector en 55% in de sec tor van HID. In samenwerking met Rabo bank International is de bank bezig zich voor enkele tientallen miljoenen guldens te involveren in de gezondheidszorg. ring', stelt mevrouw Feddes-Reinders, 'en de indruk is dat we hier in Hardenberg goed in de pas lopen met de ontwikkelin gen.' Om het goede bestuurlijk functione ren te onderstrepen, wijst Waterink nog op de regelmatige functioneringsgesprek ken die binnen de colleges en met de directeur worden gehouden. 'Op dat gebied zijn we hier in Hardenberg echte voorlopers geweest.' Schoemaker licht toe dat het bestuur zich ook naar de mede werkers toe heel duidelijk manifesteert. 'Het bestuur staat aan de start en de finish van de bepalende projecten waar mee de medewerkers aan de slag gaan, zoals de Delta's Financieel Advies, Eigen Huis en Bedrijven en binnenkort ook het veranderingsproces Cliënten Advies. Col legeleden zijn bijvoorbeeld bij de aftrap aanwezig." In dit kader komt men nog even terug op "het praatstuk" over de coöperatieve vernieuwing. Deze notitie is nog niet met de medewerkers besproken. Wel heeft het bestuur vorig jaar onder hen de houding ten opzichte van de coöperatie al eens gepeild. 'We hebben toen zes ses sies met medewerkers georganiseerd, maar het is ons gebleken dat de coöpera tieve gedachte nog niet echt leeft', vertelt mevrouw Feddes-Reinders. 'Nu wachten we even af hoe de gedachtengang binnen de organisatie zich ontwikkelt, zodat de hoofdlijnen vaststaan. Pas dan gaan we er in de bank mee aan slag.' Kritische houding De cursus "Coöperatief besturen en managen" vormt bij dit alles een belang rijke inspiratiebron voor het Hardenbergs denken. Het gevoel van autonomie en eigen verantwoordelijkheid voor de lokale bank is er nog zeer door versterkt. 'We willen een gezond kritische houding ten opzichte van Rabobank Nederland aan de dag blijven leggen', laat Schoemaker weten. 'Ondanks alle schaalvergroting en internationalisering, zal men daar moeren blijven leveren waar wij gewoon hier ter plaatse wat aan hebben. Daar blijven we bovenop zitten, want hier moet het gebeu ren.' Als uitsmijter wil hij een mooi stukje flexibiliteit van Rabobank Nederland wel even roemen. De ingrijpende verbouwing van de bank, met daaraan gekoppeld de introductie van het nieuwe bedieningscon cept, bleek op bepaalde punten bij de klanten toch in minder goede aarde te val len. 'Daar hebben we goed naar geluisterd en inmiddels de nodige bijstellingen gepleegd. Het bleek onder meer dringend gewenst direct een extra geldautomaat te plaatsen. We voorzagen grote problemen met de levering, maar per kerende post hadden we die automaat in huis.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 26