tra Ie wervingscampagne, die dit najaar opnieuw gaat lopen. 'Hoewel je er toch vanuit zou mogen gaan dat van een centrale campagne een grotere aantrekkings kracht uitgaat, constateren we toch een beperkt vertrou wen bij lokale banken dat Rabobank Nederland hier wel kan lukken wat henzelf niet lukt. Het heeft ons in ieder geval verbaasd dat er maar zo weinig banken aan meedoen.' Niet provisiegedreven 'Ondanks dat men kampt met een tekort aan mensen en het erg druk is, zien we toch graag zoveel mogelijk ban ken intekenen op ons verkoopbevorderingsprogramma,' werpt Van Diem op. 'Uit zowel de commerciële resulta ten als de klanttevredenheidscores kan worden afgeleid dat een pro-actieve opstelling - het uit jezelf op pad gaan en de klant ongevraagd benaderen - bij de doelgroep van Financieel Advies erg lonend is.' De klantwaarde van zijn segment ligt volgens hem in het zo goed mogelijk vervul len van de facilitaire rol voor de klant. Zijn stelling is dat je juist met een pro-actieve werkwijze veel klanten een grote dienst bewijst. 'Het is namelijk vaak precies waar de zelfbewuste klant op zit te wachten.' En het is volgens hem pertinent niet zo dat de Rabobank - waarvan ban ken wel worden beticht - bezig zou zijn zoveel mogelijk klanten naar de beurs te jagen en zoveel mogelijk provi sie te scoren. 'Bij ons zit dat zo niet elkaar', stelt Van Diem met nadruk. 'Wij zijn niet provisiegedreven. Wij vatten financiële planning op als een bewustmakingstra- ject waarin het gaat om goed naar de klant te luisteren en alles goed met hem door te praten. Volgens mij zijn wij daar van huis uit gewoon beter in. We zijn gewetensvol ler en komen ook met wat ik noem "de achterkant van het gelijk". Het financiële plan moet de klant goed pas sen en een goede onderbouwing bieden in termen van risico's. Producten klinken vaak erg mooi, maar je bent vanuit de klantwaarde gehouden ook de nadelen ervan, de risico's, te tonen en van daaruit tot een oplossing te komen. Dat ligt bij uitstek op onze weg als coöperatieve bank. Je ziet het ook terug in onze brochures: "the sky is the limit, maar pas op de valkuilen". We maken dat veel helderder dan anderen dat doen. Integer financieel advies staat ons op het lijf geschreven.' Eén adviseur is geen adviseur Van Diem is zeer tevreden over de acceptatie van Finan cieel Advies als een apart segment door de lokale banken. 'De banken hebben het segment omarmd.' De markt moet volgens hem het uitgangspunt zijn bij het invullen van de segmentstructuur. 'Maar als de behoefte aan financieel advies aanwezig is, hanteer ik de stelregel: één adviseur is geen adviseur'. Dan hoeft het niet speciaal om meerdere FTE's te gaan, maar wel minimaal om een tweepersoonsbezetting. Bij kleinere banken ligt in voor komende gevallen een combinatie met het segment Eigen Huis voor de hand.' Anderzijds waarschuwt hij expliciet voor het onderbrengen van producten van de cliëntadvi seur bij de financieel adviseur of omgekeerd. 'Dat is geen goede ontwikkeling. Het leidt tot veel klachten van klan ten en verstoort een productieve werkwijze van beide segmenten.' Ook schort het volgens hem nog weieens aan een vruchtbare samenwerking met het segment Relatiebe heer. In contacten met ondernemers wordt de financieel adviseur vaak nog niet of niet tijdig ingeschakeld. 'Dat is een braakliggend terrein. Door te weinig samenwerking blijven hier kansen liggen.' Hij vermoedt dat het histori sche onderscheid tussen bedrijven en particulieren ons nog parten speelt. 'Op elkaar neerkijken en elkaar vlie gen afvangen is het slechtste wat we kunnen doen. Uit gangspunt moet zijn dat we allemaal waardevolle colle ga's van elkaar zijn. Pas dan zullen we als bank in staat zijn tot het leveren van echte klantwaarde.' 2-3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 23