Integer financieel advies ons op het lijf geschreven' s r\ De Rabobank begon drie jaar geleden als eerste met Financieel Advies als een apart behoeftesegment. De concurrentie was verrast. 'I-Iet was wat je noemt een open veld', aldus drs. Roy van Diem, hoofd van het segment bij Rabobank Neder land. De wedstrijd hoeft volgens hem niet verloren te worden. Qua imago kan de Rabobank zich op dit terrein meten met de besten. Belangrijk is de zorg voor een professionele werkomgeving en het uitstralen van vertrouwen in eigen kunnen. e tijd dat de Rabobank zwak was in beleggin- gen ligt hoog en breed achter ons', is Van Diem's stellige overtuiging. Het is naar zijn zin Oï nog onvoldoende diep doorgedrongen dat we het oude imago van een bank die niets van beleggen weet, hebben afgeschud. Onderzoek wijst uit dat de klant goed te spre ken is over de kwaliteit van de financiële advisering door de Rabobank. 'Bestuurders kunnen vertrouwen uitstralen J door te kiezen voor de kwaliteit van de eigen bank en niet langer - zoals de historisch gegroeide situatie mis schien was - bij de concurrent te beleggen', aldus Van Diem. Drempelvrees 'Voordat wij met onze brede benadering kwamen, was financiële advies eigenlijk voorbehouden aan de hele rij ken die bij private banks of onafhankelijke adviseurs terecht konden', roept Van Diem in herinnering. 'We zijn in dat gat gedoken en verrasten daarmee de concurren tie.' Meteen voegt hij er aan toe dat de concurrentie natuurlijk niet stil is blijven zitten. Daar is men inmiddels druk doende ons naar de kroon te steken. 'Maar we doen her vergeleken met bijvoorbeeld de ABN-Amro uit stekend en we hoeven die wedstrijd niet te verhezen.' Om de verworven positie te verdedigen en verder uit te bouwen, heeft Financieel Advies voor de komende periode een aantal prioriteiten gesteld. Van Diem stipt ze aan. 'Belangrijk is dat we dit najaar onze positie in de markt met een stevige campagne gaan onderstrepen.' Deze campagne zal worden ondersteund door op pro- ductgebied nog eens extra innovatief te zijn en te laten zien dat de Rabobank echt vooroploopt. Een ander belangrijk punt dat Van Diem aanroert, is het met voor rang ter hand nemen van de automatisering en bedrijfs voering. Bijna alle energie is de afgelopen periode gaan zitten in de commerciële slag van de start van het seg ment. 'Voor de professionaliteit van de werkomgeving is een goed ontwikkelde informatietechnologie van het grootste belang', licht hij toe. 'We moeten naar een situ atie waarin adviseur en commerciële binnendienst met het aanklikken van het scherm gemakkelijk de diverse productsystemen in kunnen.' Vervolgens wijst hij op 'een zekere drempelvrees' in het adviesapparaat op het terrein van de pensioenadvisering. 'Daar opereren we nog heel beperkt. Dat komt voor een groot deel voort uit een gebrek aan ervaring, het is ook niet iets dat in de advies praktijk elke dag voorkomt. Maar we moeten de pen- sioenmarkt echt actief gaan bewerken en daar samen met Interpolis een slag maken. Een punt van extra aandacht is ook de teruglopende markt in de beleggingsfondsen. Dat heeft voor een deel te maken met de performance van de Robecofondsen over de afgelopen jaren. Van Diem constateert dat het nu alweer een stuk beter gaat. 'Maar ook daar moeten we het been bijtrekken.' Een veelgehoorde klacht Binnen het segment gaat veel tijd en energie zitten in de werving en selectie van nieuwe medewerkers en de pro fessionalisering van het zittende personeel. Van dit laatste is de goed op gang gekomen certificering van de finan cieel adviseurs een mooi voorbeeld. Voor de lokale ban ken is het momenteel een groot probleem om tijdig en in voldoende mate aan de juiste mensen re komen. Van Diem spreekt overigens de verhalen tegen dat het perso neelsverloop erg groot zou zijn. Wel kan worden vastge steld dat banken onderling nogal eens personeel bij elkaar wegkopen. 'En dat is natuurlijk een slechte zaak met een prijsopdrijvend effect', vindt hij. 'Toch is de hoogte van het salaris maar zelden een probleem. Flen veel gehoorde klacht is dat de professionaliteit van de werkomgeving nog veel te wensen overlaat. Dan gaat het om een goede loopbaanplanning, voldoende doorstro mingsmogelijkheden, een mogelijke overstap naar Schret- len bijvoorbeeld en de mate van zelfstandigheid en vrij heid die men geniet in het eigen functioneren. Ook aan een niet-hiërarchische, coachende opstelling van de lei ding, wordt zeer veel belang gehecht.' Ondertussen wordt vanuit het segment een scala aan maatregelen ingezet om in het personeelstekort te voorzien. Van Diem noemt de traineeprojecten. 'Ook zijn we in zee gegaan met een bureau dat zich richt op het inschakelen van wat oudere mensen die te maken hebben met een gewilde of ongewilde carrièrebreuk. Ik vind dat een initiatief dat heel goed bij onze bank past. Een zekere levenservaring kan bij een bepaalde groep klanten een belangrijke factor zijn in de financiële advisering.' Ook wijst hij op de een- 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 22