boerenleenbank in het 50-jarige Zuider zeemuseum. Beide inleidingen gaven de aanwezigen volop aanleiding te reageren. Duidelijk werd gesteld dat de schaalgrootte van banken zal moeten passen in lokale her kenbaarheid en betrokkenheid. Ook kwam naar voren dat uitbreiding van bedrijvigheid niet ten koste mag gaan van de breed gekoesterde landschappelijke waarde van deze regio. Met enige trots werd gewezen op de vele initiatieven die de Rabobanken in dit gebied hebben genomen om de samenwerking in de agra rische sector te intensiveren. Telebankieren en klantwaarde De Coöperatiediscussie begint geleidelijk haar wat theoretische fase te ontgroeien. Zo werd bij het terugblikken op de bedrijfsbezoeken van die ochtend nadruk kelijk stilgestaan bij de vraag hoe de Rabobank haar klanten beter kan bedie nen. Begrijpelijk dat daarbij vaak over klantwaarde werd gesproken. Voorzitter Wint Meijer van de Raad van Beheer nam geen genoegen met de constatering dat het systeem van Telebankieren geen oplossing geeft voor de door een ondernemer uitge sproken wens onmiddellijk te worden geïnformeerd over betalingen op zijn rekening in de Verenigde Staten. 'Als wij klantwaarde centraal stellen', aldus Meijer 'zullen we alles moeten doen om de begrijpelijke wens van die klant te J.C.M. Koopman (r.), vice-voorzitter van het bestuur van de Rabobank Westfriesland-Oost in discussie. Naast hem zijn algemeen directeur J.Th.N. Buurman. honoreren, ook als een oplossing niet zo voor de hand ligt.' Klantwaarde kan vol gens Meijer ook worden bereikt door de kwaliteiten van de Rabobank als brede financiële dienstverlener in volle omvang te benutten. 'Toch kom ik tijdens de bedrijfsbezoeken nog te veel klanten tegen die onvoldoende weten wat de Rabobank - buiten het traditionele productenpakket - heeft te bieden. We zullen daar, centraal én lokaal, meer energie in moeten steken.' Klantwaarde voor iedereen? In de avonduren vond discussie over interne ontwikkelingen plaats. Opnieuw speelden de vertegenwoordigers van de medewerkers daarbij een belangrijke rol. Ook nu weer klonk een oproep om de medewerkers bij de Coöperatiediscussie te betrekken. Wellicht had zelfs het startpunt van de Coöperatiediscussie bij de mede werkers moeten liggen. Medewerkers zou den ook moeten worden geselecteerd op hun coöperatieve attitude. Meijer was het hier mee eens. Wel gaf hij er de voorkeur aan de discussie met de medewerkers parallel te laten opgaan met de discussie met leden en klanten. Hij deed een beroep op de aanwezigen bestuurders en direc teuren om nu echt met de medewerkers aan de slag te gaan. Waarbij hij aante kende dat de discussie nu in een fase is beland waarbij het praten moet overgaan in handelen. 'Bij de keuze van nieuwe medewerkers moeten we primair kijken naar mensen die in staat zijn te bankieren met respect voor de gekozen uitgangs punten.' Het begrip "klantwaarde" bleek op een veelheid van interpretaties te kunnen rekenen. Is klantwaarde bedoeld als de waarde die de klant voor de bank heeft, of juist de door de bank aan de klant te leveren waarde? Dit onderscheid is onder meer van grote betekenis voor klanten met een negatieve rentabiliteit. Ook deze categorie zal zich bij de Rabobank thuis moeten - blijven - voelen. Kritische opmerkingen Het regiobezoek werd afgerond met een aantal kritische opmerkingen. Zo werd het betreurd dat een uitstekend coöpera tief initiatief niet kon rekenen op een bij drage vanuit het Projectenfonds. Ook had een bestuurder bezwaar tegen het verloop van de Algemene Vergadering: 'geef ons in het middagprogramma de spreker terug', was zijn pleidooi. Van andere zijde werd gewezen op de gebrekkige coördinatie bij het optreden van Rabobank International, waardoor een belangrijke klant voor de Rabobank verloren dreigde te gaan. Ten slotte waren er ook kritische vragen over de performance van de Robecofondsen. De Raad van Beheer en de Hoofddirectie kregen dus huiswerk mee. Ook dat is de bedoeling van een regiobezoek. - Op 7 november 1997 bezoekt de Raad van Beheer de banken in de stedendriehoek Apeldoorn, Zutphen en Deventer. 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 13