5 s van een ri adviesbank' is vol te houden. 'We moeten oppassen onszelf niet voorbij te lopen', concludeert hij. Twee werelden Kijkend naar de dienstverlening van Rabobank Nederland aan de lokale banken signaleert Wijffels dat zich een bepa lend onderscheid aftekent. We moeten leren denken in twee werelden. Enerzijds de wereld van systeemgedomineerde dienstverlening met standaardisatie, anderzijds de wereld van klantgedomineerde dienstverlening met differentiatie. 'Dat heeft alles te maken met wat er op klantniveau gebeurt', legt hij de relatie met de lokale bank. 'Om klanten naar tevredenheid te bedienen is aan de ene kant steeds ver dergaande standaardisatie nodig - we hebben het dan over massaproducten en de ondersteunende systemen - maar aan de andere kant krijgen lokale banken ook vaker te maken met klanten die maatwerk willen. Dat vereist eigen denkkracht en ondersteuning om dat maatwerk te leveren.' Met de marktsegmentering is daarop ook al voorgesor teerd. Cliënten Advies, Eigen Huis en Bedrijven Advies zijn sterk gericht op het leveren van massaproducten. Financieel Advies en Relatiebeheer op het leveren van maatwerk dat in overleg tussen klant en adviseur vorm krijgt. Wijffels stipt ook aan dat de lokale banken steeds minder van het zelfde zijn geworden. Door het binnen één decennium indikken van 1000 qua omvang overwegend kleine banken naar minder dan 500 grotere banken, heeft iedere bank eigen karaktertrekken gekregen. Voor die nog toenemende differentiatie zal Rabobank Nederland een open oog moe ten hebben. 'De natuurlijke neiging van een bureau cratisch apparaat als Rabo bank Nederland is te egali seren, te uniformeren en te harmoniseren. Dat moeten we doorbreken. Los van de verdergaande standaardi satie zal er ruimte moeten worden geschapen voor de specificiteit. Dat geldt ook voor de coöperatievernieuwing. Lokale banken zullen daar eigen invullingen ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld leden programma's zou standaardiseren, leg je er een sjabloon overheen dat dingen platdrukt.' Het eeuwfeest ziet hij als een eerste grote oefening op het vlak van een gedifferen- 'Wc koesteren ons in de zon maar mogen de ogen niet slui ten voor de schaduwzijden van ons succes.' tieerde invulling van de coöperatieve identiteit, alhoewel hij ook van mening is dat 'de markt zal bepalen hoe we onze coöperatieve produkten invullen en niet ons jubileum.' Geen "manna" Waar het gaat om de rol van Rabobank International onderkent Wijffels dat we onverminderd worstelen met een jo rv. hardnekkig communicatieprobleem. 'Nog te vaak hoor ik vragen wat we nou eigenlijk aan die club hebben', zegt hij. 'Dan ben ik verbaasd, want in de operatie van de lokale Os bank is het effect van het hebben van een internationaal 1 bedrijf van dag tot dag zichtbaar en voel baar.' Er volgen een paar treffende voor beelden. De groei van kredietverlening van de lokale banken zal dit jaar zo'n f 19 mil jard belopen, maar de toevertrouwde mid delen zullen met niet meer dan f 9 miljard toenemen. Dit betekent dat Rabobank International circa f 10 miljard uit de inter nationale geld- en kapitaalmarkt moet halen om de lokale banken in staat te stel len ruim de helft van hun kredietverlening te funden. 'Dat geld komt echt niet uit de lucht vallen, het is geen "manna" dat op ons neerdaalt. Daarvoor moeten we profes sionals aan het werk hebben. Tussen hun activiteiten op de internationale geld- en kapitaalmarkten en de hypotheek verstrekkingen, de financiering door de lokale bank van het MKB en de landbouw bestaat dus een zeer directe verbin ding.' Een ander voorbeeld is dat de lokale banken in toe nemende mate kampen met een zodanige mismatch in hun balans dat de transformatiegraad veel te groot wordt. 'We hebben een systeem waarbij ze die mismatch kunnen afwentelen op de Centrale Thesaurie', memoreert hij. 'Daar zitten mensen die aan Rabobank International opdracht geven om via swaps of andere soms buitengewoon inge wikkelde transacties in de internationale markt die positie recht te trekken.' Toenemende synergie Als een laatste voorbeeld onderstreept Wijffels dat momen teel ongeveer een kwart van het buitenlandse betalingsver keer in Nederland voor rekening van de Rabobank komt. 'Het overgrote deel daarvan komt tot stand ten behoeve van de klanten van de lokale banken. Dat kan alleen dank- 'Wat voor orga nisatie zouden we zijn als we in de vroege jaren tachtig niet hadden besloten een internatio naal bedrijf te beginnen?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 5