3 De sluitsteen De zomer loopt op haar einde. Een nieuwe verga- dereyclus breekt aan. Bij de lokale banken en bij Rabobank Nederland heeft men de afgelopen maanden niet stilgezeten. Er is het nodige geproduceerd, zodat de bestuurstafel zich geleidelijk weer begint te vul len met nota's, voorstellen en rapportages. De halfjaar cijfers zijn gereed en publiek gemaakt. Begin september liggen er op de bestuurstafel twee nota's afkomstig van Rabobank Nederland. Halverwege augus tus ontvingen de banken de toege zegde nadere informatie om Je Jiscussie over het Beheer van Rabobanken voort te kunnen zetten en af te kunnen ronden. Eind augustus kwam daar nog een nota bij. Het concept- Kader voor de beleids planning door aangeslo ten banken 1998-2001. Het is eigenlijk nauwelijks voor te stellen dat je nu al beleid kunt maken tot het jaar 2001. Je moet met zoveel zaken rekening houden. In die periode willen we de Coöpera tiediscussie afronden, zowel in formele - statutaire - zin, als in ons handelen. We vieren ons eeuwfeest. De effecten daarvan zullen ook na 1998 zichtbaar moeten blijven. De euro wordt geïntroduceerd. We moe ten de millenniumproblematiek overwinnen ("nog 606 werkbare dagen" staat vandaag te lezen op zuilen die her en der bij Rabobank Nederland staan opgesteld). En, last but not least, Visie '98 zal met alle organisatorische en personele consequenties de herkenbare werkwijze van de Rabobank zijn geworden. Stuk voor stuk krachttoeren die veel zullen vergen van de bestuurlijke kwaliteiten op centraal en lokaal niveau en die bovendien onder een grote tijdsdruk staan. I let Kader voor de beleidsplanning heeft in de voorbije jaren soms wat minder aandacht gekregen. In menige kringvergadering werd het "Kader" voor kennisgeving aangenomen. Toch lijkt een serieuze kennisname en behandeling van dit stuk de moeite waard. Het slaagt erin het comercieel-bancaire en het coöperatieve samen te binden. Bank en coöperatie zijn immers ondeelbaar? Het ademt een geest van samenwerking uit, mogelijk gemaakt door de visie die we met elkaar hebben ontwikkeld in de Coöperatiediscussie. Niet langer worden er eenzijdig bij de lokale banken verwachtingen neergelegd voor het bereiken van marktaandelen, groeicijfers en dergelijke. Neen, er wordt een schets gegeven van de problemen die de banken in hun markten tegen kunnen komen en Rabobank Nederland verplicht zich de noodzakelijke voorwaarden te scheppen waardoor op lokaal niveau de klus kan worden geklaard. Een typisch uitvloeisel van de Coöperatiediscussie wordt zichtbaar gemaakt door voor alle Segmenten uiteen te zetten wat klantwaarde concreet betekent. Het bereiken van klantwaarde, het meten van klanttevredenheid en het ernaar handelen zal een van de uitdagingen zijn in de planperiode. De klantwaarde wordt wel de sluitsteen genoemd, de middelste steen in het unieke booggewelf dat wordt gevormd door de co- operatie en Visie '98. Voor beide is die sluitsteen van cruciaal belang. Dit bouwwerk is in staat grote krachten te dragen en druk te weerstaan. En juist u als gekozen vertegenwoordiger van die klant bent als geen ander in staat de klantwaarde te beoordelen en de klanttevreden heid te bewaken. Ook de eindfase van de Coöperatiediscussie zal veel bestuurlijke energie vergen. U beschikt nu over een vrij wel complete set nota's waarin alle pro's en contra's zijn verwoord en waarin de nog openstaande vragen zijn beantwoord. Nog één keer wordt u gevraagd zich - op basis van de uitkomsten van de voorafgaande fasen in de Coöperatiediscussie - een voorstelling te maken van de wijze waarop het beheer van uw bank moet worden ingericht. Het is een goede zaak dat de organisatie zich opnieuw over deze vragen buigt. Het beheer moet een toekomstvast concept zijn dat naadloos inpasbaar is in de coöperatieve Rabobank waar we voor hebben geko zen. In deze Bank Bestuurder geven we een schets van het denkproces dat zich in het voorbije half jaar binnen Raad van Beheer en Hoofddirectie heeft afgespeeld. Eén ding is daarbij duidelijk geworden: we zijn een unieke organisatie en daar past een unieke besturing bij. Hans Roosen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 3