Kooren: 'Dat is netwerken pur sang. tacten worden verder uitgewerkt en stukje bij beetje probeert men op voet van gelijk waardigheid het vertrouwen van de allochtone bevolkingsgroepen te winnen. 'Dit is een vraagstuk waar de grote stads banken het meest mee worden geconfron teerd', voert Smulders aan, 'maar het is niet alleen ons probleem. We kunnen dit niet alleen af. Vanuit de organisatie zou er meer steun moeten komen voor dit vraag stuk. De grote-steden-problematiek is niet alleen de zorg van de lokale bank Rotter dam, maar ook van de Rabobankorgani- sarie als geheel. Nu is de benadering frag mentarisch, terwijl het lokale toch duide lijk wordt overstegen.' Van binnenuit Het gesprek vloeit heel natuurlijk en ongemerkt over in de wijze waarop de grote stadsbank Rotterdam wil inspelen op de coöperatievernieuwing. Het is ver rassend en hoopgevend te vernemen dat een bestuur van een grote stadsbank zoveel prioriteit geeft aan het bepalen van het coöperatieve gezicht van de bank. 'We zijn ervan overtuigd geraakt dat onze bank zich met haar coöperatief karakter in een stad als Rotterdam sterk kan en moet onderscheiden van andere banken', aldus Nouwen. 'Het is noodzakelijk dat we bewust en weloverwogen werken aan een opleving. We willen onze leden daad werkelijk medezeggenschap verlenen en hen meer bij de bank betrekken. Hierbij denken we aan de oprichting van een ledenplatform. Voorts moeten we bepaalde zaken anders optuigen en merk baar specifieke meerwaarde voor de samenleving creëren. Daarvoor hebben we als eerste aanzet een beleidsplan "maatschappelijk betrokkenheid" opge steld. Daarin komt aan de orde hoe we als coöperatieve bank de gemeenschap kun nen stimuleren. En wie Rotterdam en haar problemen kent, weet dat juist de werkgelegenheid hier een punt van grote zorg is. Niet verwonderlijk dus dat is besloten het thema werkgelegenheid tot vlaggeschip-project van onze maatschap pelijke betrokkenheid te maken.' Het Maatschappelijke visie 'Anno 1997 is ondernemen in z'n algemeenheid meer dan bankieren alleen', aldus Smulders.'Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor je directe omgeving. Dat geldt bij uitstek voor een lokale Rabobank. Honderd jaar geleden is ze uit - maatschappelijke - nood geboren. De Rabobank is maatschappelijk betrokken naar haar aard.' "Rabobank Rotterdam heeft ervoor gekozen er aan bij te dragen dat men sen in Rotterdam en Capelle aan den IJssel een plaats in de maatschappij krijgen door middel van het creëren, stimuleren en behouden van betaald of onbetaald werk. Zij streeft hierbij naar een voorloperspositie. Verder wil zij eind 1998 bereikt hebben, dat de medewerkers zich bewust zijn van het feit dat Rabobank Rotterdam een onderneming is die actief bijdraagt aan de haar omringende maatschappij. In het jaar 2000 wil de Rabobank Rot terdam dat haar stakeholders zich bewust zijn van het feit dat de bank een maatschappelijk betrokken bank is." (Citaat uit het beleidsplan "maatschappelijke betrokkenheid") Samenwerken centraal "Het budget zal worden besteed aan het opzetten en ondersteunen van een belangrijk, spraakmakend project. Dit 'vlaggeschip-project' maakt, in combina tie met andere interne en externe projec ten en activiteiten, onderdeel uit van het geheel. Randvoorwaarden hierbij zijn dat er geen direct commercieel belang mag worden nagestreefd, dat de activiteiten herkenbaar en onderscheidend van con currenten en andere initiatieven op dit terrein zijn. Daar waar mogelijk moeten zij versterkend kunnen werken ten opzichte van activiteiten van andere Rabobanken. De projecten mogen niet politiek of reli gieus getint zijn. Er zal nooit alleen geld worden gegeven. Samenwerken staat centraal." (Citaat uit het beleidsplan 'maatschappe lijke betrokkenheid') bestuur beseft daarbij dat de coöperatie vernieuwing weinig kans van slagen heeft als niet alle medewerkers, van hoog tot laag, doordrongen raken van het hoe en waarom van het maatschappelijk onder nemen door de bank. 'Hier gaan we een enorme motivatieslag leveren', zegt Smul ders. 'We willen geen ééndagsvliegen, maar structurele resultaten. Niet door ons vooral extern te richten bijvoorbeeld op basis van gedragscodes, maar we willen de juiste houding primair van binnenuit laten groeien.' 'Op deze wijze opgezet', voegt Kooren eraan toe, 'zal de buiten wacht ons streven vanzelf als geloofwaar dig gaan ervaren en waarderen.' Voorzit ter Nouwen toont zich wat dit betreft vol vertrouwen. 'Mensen in deze moderne tijd en zeker ook de medewerkers van ons eigen bedrijf', zo denkt hij, 'groeien naar het waarderen van andere vormen van meerwaarde. Het moet bij een onderne ming niet alleen maar om het geld gaan, er moeten ook hogere doelen worden gediend.' l6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 26