invloed uitoefenen.' Als voorbeeld haalt hij aan hoe de Rabobank na een doeltreffende lobby het voor elkaar kreeg om algemeen directeur Martin Smulders benoemd te krijgen in het bestuur van de Kamer van Koophandel. Smulders zelf geeft treffend weer hoe zijn bank 'komend uit het groene struikgewas' nu in het stadscentrum volop in de slag is met het veroveren van nieuwe markten. 'De Kamer van Koophandel is een belangrijke schakel in het Rotterdamse netwerk. Onze bancaire concurrenten maken hier bij toerbeurt al sinds jaar en dag vanuit een gegroeide traditie aanspra ken op een bestuurszetel. Dat nu ook de Rabobank van de partij is, zegt iets over de plaats die de bank inmiddels in de stad heeft verworven.' Knthousiast zijn vervol gens de verhalen hoe Rabobank Rotterdam in een uniek project samenwerkt met de Erasmus Universiteit, PTT Telecom en CSN om "studeren op afstand" technolo gisch mogelijk te maken en hoe samen met de gemeente onder meer wordt gewerkt aan verbetering van de situatie in de ach terstandswijken. 'Alleen de Rabobank doet daaraan mee', aldus Smulders. 'Heel belangrijk, al zijn er geen directe commer ciële belangen mee gediend.' In ieder geval zijn de effecten in de relatie met de gemeente aanzienlek. De bank is nauw betrokken geraakt bij de activiteiten die worden ontplooid vanuit het Ontwikke lingsbedrijf Rotterdam. Een goed voor beeld is de sponsoring van de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid. Deze stichting advi seert (grotere) startende bedrijven en creëert nieuwe werkgelegenheid. Vechtmarkt 'Dat is netwerken pur sang!', verklaart Kooren. 'Je doet wat voor de stad door de gemeenschap te ondersteunen. De gemeenschap merkt dan dat "die bank er wat aan doet". En de commerciële dimen sie veronachtzamen we zeker niet.' Het marktgebied biedt een enorme uitdaging aan de bank om marktaandeel op de alom aanwezige concurrentie te veroveren. 'Het gaat er ook om', zo formuleert Nouwen, 'dat we als coöperatieve bank de bedie ning van onze klanten, en dan met name van onze bedrijfsrelaties, een andere invulling willen geven dan ze van gewone banken gewend zijn.' De Rotterdamse ambities komen naar voren in een aantal Gesprekspartners bij Rabobank Rotterdam: Mr. Rob Nouwen (I.), notaris in een praktijk van Advocaten en Notarissen (Van Wijmen Nouwen) met ongeveer tweehonderd medewerkers, is bestuursvoorzitter sinds 1984. Daar voor was hij een aantal jaren bestuurslid. Hij werd bestuurlijk actief als lid van de raad van toezicht in 1979. Cees Kooren (r.), directeur-eigenaar van een gelijknamig internationaal georiënteerd sleep en transportbedrijf, trad in 1984 in eerste instantie als vice-voorzitter toe tot het bestuur. Daarna was hij gedurende vier jaar voorzitter van de raad van toezicht. Nu is hij weer actief in het bestuur in de functie van secretaris. Mr. Martin Smulders is inmiddels zeven jaar werkzaam in Rotterdam, waarvan de laatste vijf als algemeen directeur. Na zijn start als directeur van de Rabobank Maastricht begin jaren zeventig, was hij een korte periode werkzaam bij Rabobank Nederland. Daarna was hij gedurende ruim tien jaar directeur te Oss. streefcijfers die Smulders paraat heeft. 'In de particulierenmarkt is onze doelstelling gericht op verbreding en verdieping. We zitten nu op zo'n 10 a 1 1 marktaandeel en de komende jaren willen we dit aan deel aanmerkelijk verhogen, een gewel dige inspanning. In het grotere bedrijfsle ven zaten we lang op een positie van 3 a 4%, inmiddels zitten we rond de 10% en daar willen we naar 15 a 20% in de komende vijf jaar. Speerpunt zijn met name de commodities in de agribusiness, maar ook in de onderwijssector en de gezondheidszorg. Het duurt lang voordat je een plek hebt gevonden in een stad als Rotterdam. Er is een moordende concur rentie. We moeten ons invechten in de markten. De concurrentie voelt onze hete adem. Onlangs hebben we enkele succes sen geboekt waarbij technologische ont wikkelingen een rol spelen. Van de eerder genoemde exclusieve deal met de I ras musuniversiteit en P i l' Telecom verwach ten we dat zo'n 70% van de bedrijfskun- destudenten bij ons zullen gaan bankieren.' Allochtonenbeleid Een ander traject waarin de Rabobank Rotterdam een geheel eigen gezicht toont, is het allochtonenbeleid. Er zijn opval lende initiatieven in de richting van deze groep ontplooid. 'Als bestuur vinden wij het zeer voor de hand liggen dat juist onze bank hier een voortrekkersrol vervult in het doorbreken van allerhande vooroor delen', aldus Nouwen, die aangeeft dat het hier om zo'n kleine 25% van de Rot terdamse bevolking gaat. 'Wij zien de noodzaak van acceptatie en integratie, vanuit maatschappelijk én economisch perspectief. Die groep gaat de komende jaren nog sterk groeien, hoewel je straks met de derde generatie nog moeilijk van "allochtoon" zult kunnen spreken. We zijn inmiddels begonnen met het actief benaderen van ondernemers van Turkse afkomst. Onlangs hebben we hier op het hoofdkantoor een kennismakingsavond gehouden waar zo'n vijftig ondernemers - bepalende gezichten in de Turkse gemeen schap - van de partij waren. Voor de meesten een unieke belevenis zo door een bank te worden ontvangen.' De bank wil niet scoren met ad hoe beleid, maar een structurele aanpak ontwikkelen. De con-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 25