Werkgelegenheid als vlaggeschip-project Op bezoek bij Rotterdam 2-4 Ongeveer een kwart van de ruim 400.000 Nederlandse werklozen woont in de regio Rotterdam. Geen toevals treffer dus dat juist de Rabobank Rotterdam zich maatschappelijk betrokken toont door "werkgelegenheid" als haar "vlaggeschip-project" te kiezen. Deze grote stadsbank zet daarmee weloverwogen stappen op het coöpera tieve pad. Zij wil zich bewust gaan onderschei den van de concurrentie door een voorlopers- rol op maatschappelijk gebied te vervullen. Om in deze opzet te kunnen slagen is het nodig dat iedereen binnen de bank hiervan is doordrongen. Smulders (I.) 'De grote-steden-problematiek is niet alleen de zorg van de lokale bank Rotterdam'. Naast hem voorzitter Nouwen. ond de bestuurstafel in het Rotter damse hoofdkantoor aan de Blaak heerst de mening dat het besturen van een grote stadsbank in essentie maar weinig verschilt van het besturen van enig andere Rabobank. 'Je bent ook een lokale bank, maar het besturen van een grote bank is veel complexer als je kijkt naar zaken als marktbewerking, organisatie en management', stelt bestuursvoorzitter mr. Rob Nouwen. Hij vervolgt: 'Ook hier ver gaderen we gewoon twaalf tot veertien keer per jaar met een heel herkenbare agenda, maar ik denk wel dat we ons soms op een wat hoger abstractieniveau moeten begeven om die grote bank met haar vier rayons goed te sturen.' Hij wijst erop dat met name een juiste informatievoorziening van het grootste belang is. Per kwartaal bereikt het bestuur een gemiddeld dertig pagina's tellende verslaglegging met diverse onderwerpen. 'Daar zijn we heel kritisch in. In de loop der jaren hebben we een checklist ontwikkeld die we steeds verder hebben verfijnd, zodat we in staat zijn de bank op basis daarvan adequaat te sturen.' Vanuit het struikgewas Dat het bestuur goed boven dat uitge strekte grootstedelijke werkgebied weet te "helikopteren", blijkt als in een paar grote lijnen wordt geschetst hoe de bank vanuit de periferie van Rotterdam naar het cen trum is toegegroeid en hoe belangrijk "het netwerken" is voor een voorspoedige ont wikkeling van een grote stadsbank. 'Zowel het zeskoppige bestuur als de drie leden tel lende raad van toezicht zijn goed ingevoerd in allerlei netwerken binnen de stad', ver telt collega-bestuurder Cees Kooren. 'We vullen elkaar uitstekend aan en kunnen waar en indien nodig een behoorlijke Rabobank Rotterdam in het kort 'We komen uit alle hoeken'.Zo luidt een kernachtige samenvatting van de wordingsgeschiedenis van de Rabobank Rotterdam die naast de stad zelf ook Capelle a/d IJssel als werkgebied heeft. Langzamerhand en als gevolg van een aantal fusies is deze grote stadsbank gegroeid uit kleine agrarische kernen in de omgeving van de wereldhaven. Nu is de bank stevig geves tigd in het hart van de stad. Het balanstotaal beloopt zo'n f 2 miljard en het aantal fte's ligt rond de 280. De bank heeft 12 kantoren en is opgedeeld in vier rayons met ieder een eigen 'full-service' hoofdkantoor/Misschien niet altijd even efficiënt, maar we zijn daardoor wel dichtbij voor de klant.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 24