zes klussen die ik tor nu toe heb verricht, droeg ik steeds de eindverantwoordelijkheid. Je wordt als interimma nager voor uiteenlopende opdrachten gesteld. Die kun nen variëren van het begeleiden van een totaal fusiepro ces, het oplossen van een samenwerkingscrisis, het in gang zetten van veranderingsprocessen tot het op orde brengen van het kredietbedrijf van een bank. Van iedere opdracht steek je het nodige op. Dat kun je een volgende keer weer benutten. Je ontwikkelt een goed gevoel voor de cultuur binnen een bank en je kunt een bestuur uitste kend helpen hij het uitstippelen van de juiste koers. Ik ervaar deze functie als boeiend en uitermate afwisselend. Natuurlijk trekt een dergelijke functie wel een forse wis sel op de thuissituatie. Er is vaak sprake van een week end-huwelijk. Daar moet je tegen bestand zijn en je moet er goede afspraken over maken. Ook daarom is niet iedereen geschikt om een dergelijke functie te vervullen.' Bakker heeft geleidelijk een eigen aanpak ontwikkeld: 'Ik start mijn werkzaamheden met het interviewen van alle medewerkers. Ik wil hun ambities kennen, hun ideeën. Ik wil zicht krijgen in de informele organisatie bij een bank. Van daaruit bouw ik verder aan de formele structuur. Ik stem regelmatig af met het bestuur en in het bijzonder met de voorzitter. Bij de bank Sint-Michielsgestel heb ik een kerngezonde bank aangetroffen. We hebben het Focus-traject doorlopen, zodat het spoorboekje voor de komende jaren klaarligt. Toch zal ik tot de laatste dag in de weer moeten blijven. De te benoemen directeur moet immers direct verder kunnen. Dat betekent dat ik me ook bezig houd met functioneringsgesprekken, activiteiten plannen per afdeling, enzovoorts. Het feitelijke netwer ken laat ik aan mijn opvolger over. Het heeft weinig zin nu contacten te leggen om deze na enige maanden weer aan een ander over re moeten dragen. Als m'n klus ten einde loopt, begint het alweer bij me te kriebelen. Dan wil ik weer elders aan de slag, in een nieuwe omge ving. Het is een prima baan. Je bent bezig met concrete taken en leert veel mensen kennen. Je moet het ver trouwen winnen en juist daarin ligt een geweldige uit daging. Ik houd het in deze functie nog wel een aantal jaren vol.' Interimmanagement De afdeling Interimmanagement bij Rabobank Nederland - onderdeel van het Directoraat Personeel - wordt sinds begin dit jaar geleid door Geert Peters, afkomstig van de afdeling Begeleiding Bijzondere Kredieten. De afdeling beschikt thans over een kleine twintig medewerkers die vrijwel steeds worden ingezet op eindverantwoordelijke functies bij lokale banken. In beginsel vindt uitzending plaats voor een periode van zes maanden. Omdat veel contracten worden verlengd, bedraagt de gemiddelde verblijfsduur van de interimmanager zo'n driekwart jaar. Vrijwel alle contacten komen tot stand in samenspraak tussen het bestuur en de regiodirectie.Zij geven ook het gewenste profiel van de interimmanager aan. In de ogen van Peters kiezen interimmanagers nadrukkelijk voor dit vak:'Het zijn professionals die dit voor een aantal jaren doen. Als zij na verloop van tijd een andere functie bin nen de Rabobank ambiëren, kunnen zij daarop solliciteren. Maar het is niet de bedoeling dat ze bij een bank in dienst treden waar ze als interimmanager opereren en bovendien worden ze geacht een eenmaal ingezet traject volledig af te ronden. Interimmanagers worden ingeschakeld voor relatief zware (verander)trajecten, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van eerdere ervaringen bij soortgelijke opdrachten. In goed overleg met de bank stelt de interim manager een taakomschrijving op, regelmatig vindt evalu atie plaats. Het voordeel van het inschakelen van een inte rimmanager is dat ze vaak moeizaam verlopende processen weten te versnellen. Ze kunnen een zekere afstand nemen. Het zijn "doeners" maar wel doeners met een grote affiniteit voor human resource aspecten', aldus Peters. Banken kunnen ook behoefte hebben aan vervangingen op het niveau van het tweede echelon.Voor dat doel beschikt de afdeling Interimmanagement over ongeveer 25 gedeta cheerde medewerkers, waarvan ongeveer de helft afkomstig is van lokale banken. Het zijn in het algemeen potentials die zich in een periode van een jaar of twee voorbereiden op een managementfunctie bij een lokale bank. Zij worden na een grondig vooropleiding en een stage onder begeleiding van een professionele interimmanager bij lokale banken ingeschakeld voor tijdelijke vervanging van managers - vaak op dat tweede echelon - of voor het verrichten van specifieke taken.Ten slotte kan Interimmanagement nog een beroep doen op een pool van gekwalificeerde functio narissen die tijdelijke klussen bij lokale banken kunnen ver richten als Interimmanagement niet zelf aan de vraag kan voldoen. Dit vloeit volgens Peters voort uit de filosofie van lnterimmanagement:"De vraag van de lokale banken bepaalt de omvang van Interimmanagement, niet het aanbod van beschikbare capaciteit" Voor informatie: Interimmanagement 040 217 53 53 IJ

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 21