Van Tiggelen: 'Kruip er eens wat dichter op. model waarvoor we nu hebben gekozen. Dat levert in dit stadium, naast efficiency-voordelen, voor de cliëntadvi seur ruimte op voor verkoop en advies. Daarbij is goed teamwork van groot belang.' Door de heldere werkver deling komt er bovendien meer rust onder de medewer kers en laten de teams zich beter managen op resultaat. 'Door duidelijke afspraken met de medewerkers te maken, weten ze waarvoor ze kiezen en wat ze van de toekomst kunnen verwachten. Het personeelsontwikke lingsbeleid kan erop worden afgestemd.' Het 26e product Om de cruciale positie van Cliënten Advies te verduidelij ken trekt Van Tiggelen graag de vergelijking met een warenhuis. Op de begane grond is het een komen en gaan van klanten. Vaak met kleine, snelle boodschapjes met een kleine marge, maar o zo bepalend voor de indruk die ze krijgen. "Vlot, vrolijk en vriendelijk" moet daar de benadering volgens hem zijn. De begane grond is sterk bepalend voor het bezoek van klanten aan etages waar ze veel meer op maat worden bediend. 'Het gaat hier om wat ik noem het "26e", en waarschijnlijk meest onderschatte, product van Cliënten Advies', zegt hij: 'het genereren van "leads" voor de collega-segmenten, de bedrijvensegmenten incluis. Binnen de organisatie moe ten we ons ervan bewust zijn dat alle segmenten sterk afhankelijk zijn van de kwaliteit van Cliënten Advies. Veel hangt af van de oplettendheid en pro-actieve instel ling daar. Ik beklemtoon dar. Zo is bijvoorbeeld bijna de helft van de klanten die al bij Cliënten Advies bankierden op enig moment overgegaan tot het afsluiten van een hypotheek. Ook was ongeveer drievierde van de klanten van Financiële Advisering al langer klant via Cliënten Advies. Daar mag toch wel een fikse beloning in de vorm van waardering tegenover staan!' Gedreven onderstreept hij het helang van zijn segment ook door erop te wijzen dat 40% van alle kosten op organisatieniveau aan Cliën ten Advies wordt toegerekend en dat ook zo'n 40% van het personeelsbestand van de lokale banken in dit seg ment werkzaam is. 'Mag ik er voor de goede beeldvor ming daarbij ook even op wijzen dat dit segment op macroniveau niet verliesgevend is', voegt hij er nog snel aan toe. Ruggesteunen 'Laten we dus niet vergeten', gaat hij met dezelfde gedre venheid door, 'dat bijna alle klanten van de organisatie, van hoog tot laag, van rijk tot arm, ondernemer of parti culier, contact hebben met de medewerkers van het seg ment Cliënten Advies. Het gaat daar immers om de dage lijkse bankdiensten die een ieder wel afneemt. Dus bijna alle klanten van de andere segmenten hebben een basis relatie met Cliënten Advies. Dat moeten we nooit uit het oog verliezen als we over het belang van dit segment voor de bank spreken.' Omdat het belang zo fundamen teel is, wil Van Tiggelen bij besturen en directies een lans breken om het segment waar mogelijk te ruggesteunen en er zelfs "overdreven" aandacht aan te besteden. 'Het gaat om 1 1.000 mensen die in deze fase van verandering grote stappen zetten. Het gaat ook om mensen die onze coöperatieve bank in de allereerste linie haar gezicht geven. Zij ontvangen dagelijks onze klanten en zijn ons visitekaartje. "Het is jullie bankhal, het is jullie ont vangstruimte" houd ik ze voor. Als ook bestuur en direc tie daar voldoende oog voor hebben of krijgen, zal de coöperatieve Rabobank steeds beter in staat zijn haar beloftes naar de klant waar te maken!' I I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 11