Het visitekaartje van de bank 'Vaak heb ik nauw contact met de banken, daar iigt mijn hart', zegt Cees van Tiggelen, sinds februari '96 segmentmanager Cliënten Advies bij Rabobank Nederland. Deze selfmade Raboman, het meest bekend van zijn rol in de ontwikkeling van het moderne betalingsverkeer, zet zich in voor de emancipatie van de 11.000 medewerkers die in zijn segment werkzaam zijn. 'We zijn het visitekaartje van de bank, maar tevens het fundament waarop de andere segmenten bouwen'. Dat wordt volgens hem nog te weinig beseft. Door collega's, maar ook door bestuur en directie. Regelmatig is hij hij lokale banken te vinden. In gesprek van hoog tot laag. Dan weer staat hij zelf eens voor een groep in het kader van een works hop. Vorig jaar klom hij elfmaal op het podium tijdens de "Krachttoer", de ego-versterkende manifestaties van het segment Cliënten Advies die door heel het land wer den gehouden. Cees van Tiggelen wil er midden tussen staan. Direct contact met zijn achterban acht hij van het grootste belang. Voor hemzelf, en al zijn medewerkers in Eindhoven, is contact met lokale banken een must. Doorlopend klantcontact 'We doen niets buiten de lokale banken om. Er zijn geen twee belangen. Wij in Eindhoven zijn er voor de lokale banken. Het is onze taak hen toegevoegde waarde te leveren.' Hij klinkt resoluut. 'Dat betekent dat we ons kwetsbaar opstellen, vatbaar zijn voor kritiek en open staan voor suggesties van mensen uit het veld.' Mede daarom spijt het hem dar er op de lokale bank zelf vaak een grote afstand bestaat tussen de algemeen directeur en het segment Cliënten Advies. Om van de afstand met het bestuur maar te zwijgen. 'Kruip er eens wat dichter op', adviseert hij. 'Dat helpt echt. Een beetje belangstelling alleen al doet wonderen voor de motivatie. En dat is van groot belang, want bij Cliënten Advies is er bijna doorlo pend, dag in dag uit, klantcontact.' Maar een belangstel lend praatje alleen is niet genoeg. Van Tiggelen is ervan doordrongen dat er van veel besturen en directies struc tureel nog te weinig aandacht uitgaat naar het segment Cliënten Advies. Op dit moment hebben nog te weinig lokale banken het geadviseerde organisatiemodel door gevoerd, weet hij. Daarom richt hij zich expliciet tot de besturen en directies om een grotere betrokkenheid bij het segment Cliënten Advies aan de dag te leggen. 'Echt cruciaal is de post van segmentmanager. Dat vraagt men sen die niet alleen de rol van coach kunnen vervullen, met gevoel voor teambuilding, maar die tegelijk ook inspirator en verkoopleider kunnen zijn.' Integraal veranderingsproces Cliënten Advies is volop in de slag met een programma om de resultaten te verbeteren. Inmiddels zijn de eerste 70 banken in groepjes van 6 a 10 begonnen aan een intensief traject van twee maanden. Per bank gaan de cliëntenadviesteams"onder het mes" De teams kennen geen hiërarchi sche verhoudingen, ze werken met een coach. Voor de eigen bank wordt een businessplan uitgewerkt. Iets wat het team geheel zelf moet doen. Dit plan, dat dus per definitie concreet en praktisch is, heeft direct een stevig draagvlak onder de medewerkers. Na de twee maanden moet het plan in het MT van de eigen bank worden gepresenteerd, waardoor ook daar draagvlak wordt gecreëerd.'Ik wijs trouwens ook het bestuur op de moge lijkheid zo'n presentatie te arrangeren!', tipt Van Tiggelen. Op basis van het verkregen fundament wordt het plan vervolgens geïmplementeerd. De groepen van banken blijven elkaar nog zo'n twee jaar volgen. In die periode vindt uitwisseling van ervaringen plaats. Naar verwachting zullen eind '97 ongeveer 120 banken - met bij elkaar ongeveer de helft van het aantal fte's van het segment - het traject hebben doorlopen. Daarnaast worden er per onderwerp workshops georganiseerd/Daar komen onder meer de"best-practices"aan de orde en tussen de oren moet er ook wat veranderen', aldus Van Tiggelen. Underdog Van Tiggelen beseft dat de doorvoering van de strategie voor Cliënten Advies ten opzichte van de andere segmen ten met een achterstand kampt. 'Bij ons segment was de verandering het meest ingrijpend. De strategie-ontwikke ling kostte daarom een jaar extra. Cliënten Advies is breed en kent vele facetten. Het gaat immers om onze wijze van distribueren en ook moest het productenpakket ingrijpend worden aangepast. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal producten dat een cliëntadviseur goed kan behappen, ophoudt bij 25.' Hij wijst ook op de extra communicatieslag die nodig was om de diep ingesleten underdog-positie van het segment aan de kaak te stellen. Lang voor de segmentering was "Particulieren" immers al ondergeschikt aan "Bedrijven". Een andere oorzaak ligt in een onduidelijke presentatie in het kader van FOCUS. 'Toen was het uitgangspunt dat de cliëntadvi seur het met de automatisering wel zonder ondersteuning kon stellen. We weten inmiddels dat dit nog een tijd heeft te gaan en dat een goede ondersteuning van de marktbe werking nodig zal blijven. Ondersteuning van "verkoop en advies" met een afdeling "cliëntenservice" is het I O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 10