Welbegrepen Eigen Belang Column 9 Dat was de naam van de eerste in 1877 in Nederland opgerichte landbouwcoöperatie. Duidelijker kan het niet. Fr is ook niets mis mee. Als leden en cliënten ervoor kiezen om met een coöperatie zaken te doen in plaats van met een particuliere aanbieder van dezelfde goederen of diensten, dan doen zij dat omdat zij menen dat daarmee hun eigen belang het beste is gediend. Dat mag toch? Dat hoeft niet ook nog met een ide ologisch sausje te worden overgoten. Onze voorouders waren zich daar zeer goed van bewust. Zij moesten er in die tijd hard voor knokken om zelf en voor hun coöperatie financieel het hoofd boven water te houden. Zij wisten dat en de leden van "Welbegrepen Eigen Belang" lieten dat nog eens duidelijk in hun naam tot uitdrukking komen. Dat was commu nicatie "avant-la-lettre". En hoe goed communiceren we nu in onze Rabobankorganisatie? Niet zo best vrees ik. Natuurlijk, er is veel dat we ter veront schuldiging kunnen aanvoeren. We zijn erg groot geworden. Het is voor ons bestuurders niet meer doenlijk om te overzien waar onze Rabobankorganisatie allemaal mee bezig is en wat nog wel en wat niet meer het belang van leden en cliënten dient. Veel aspecten van ons zakendoen zijn zo ingewikkeld geworden dat van parttime bestuurders niet mag worden verwacht dat ze het allemaal nog volledig kunnen bevatten. Als bestuurders en directeuren van de aangesloten banken zijn we niet alleen afhankelijk van een leger van deskundigen op de meest uiteen lopende terreinen, maar nog meer van hun vermogen om ons het hoe en waarom van hun denken, handelen en voorstellen uit te leggen. 1 ukt dat een beetje? Niet echt dus. Uit periodiek gehouden enquêtes blijkt dat slechts 20% van de bestuurders van lokale banken een bevestigend ant woord geeft op de vragen "Wordt er geluisterd naar de mening van de plaatse lijke banken" en "Neemt Rabobank Nederland signalen van de plaatselijke banken serieus". Het trekken van de con clusie dat dit een "verontrustend" gege ven is, zou een understatement zijn. Te veelvuldig geeft de communicatie tussen Rabobank Nederland en de aangesloten banken wederzijds en op alle niveaus aan leiding tot misverstanden en onbegrip. Rabobank Nederland ontwikkelt zich in de richting van een tamelijk autonoom functionerende organisatie. Interne en externe ontwikkelingen maken dat onver mijdelijk. We zullen dat tot zekere hoogte moeten accepteren. Onze wens tot een "bottom-up" benadering zal soms plaats moeten maken voor een "top-down" benadering, willen we naar buiten in de presentatie naar onze leden en cliënten als één organisatie overkomen. Maar wil het beleid door de beheerscolleges en directies van de aangesloten banken worden gedra gen, dan is wel vereist dat het waarom en hoe duidelijk wordt gemaakt. Rabobank Nederland is geneigd in modellen en structuren te denken. Bestuurders en directies van aangesloten banken onder vinden dagelijks de confrontatie met praktische vragen en verwachtingen van leden en cliënten. De directe aansluiting met voorstellen en nota's van Rabobank Nederland ontbreekt vaak. Daarom is een eerste reactie veelal "eerst zien en dan geloven". Een wollig taalgebruik roept hij voorbaat al argwaan op. Niet altijd kan gemakkelijk worden onderkend of de reden gezocht moet worden in een te hoog abstractieniveau van de deskundige die het heeft geschreven, of dat er sprake is van een compromis tussen uiteenlo pende meningen. Al te gemakkelijk ont staat dan de indruk dat de ware bedoelin gen worden verdoezeld. Als het voorgaande bij u is overgekomen als een pleidooi voor een duidelijke, con- k crete en eerlijke communicatie, ter bevor dering van het onderlinge vertrouwen en een goed wederzijds begrip, dan heeft deze column aan zijn doel beantwoord. Jannes de Boer, voorzitter kring Arnhem-Nijmegen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 9