Hoe heette dat boekje ook alweer?' 7 Je moet maar durven. Totaal onvoorbereid in de slag met Marcel van Dam op zoek naar de achterkant van het gelijk. In het middaggedeelte werden 2 Rabovrouwen en 6 Rabomannen op de bekende, zeer gewiekste wijze aan de tand gevoeld. Over het onderwerp waar we de mond vol van hebben: het maatschappelijk ondernemen van de Rabobank. Meer dan een uur zat de zaal op het puntje van de stoel. De ongeveer 2800 aanwezigen leefden intens mee met die acht onverschrokkenen daar op het podium. Hoe zeker de antwoorden op zijn venijnige vragen soms ook klonken, Van Dam slaagde er bijna altijd wel in twijfel of twee spalt onder de leden van het forum te zaaien. Niet zelden moes ten de ondervraagden zich in allerlei bochten wringen om te ontkomen aan schijnbare inconsequenties. Soms was het gewoonweg vruchteloos en was men blij als Van Dam zijn pij len op een ander richtte. Wel leek het spelletje de dames,Toos Wijnands-Hendriks, bestuursvoorzitter van Dongen-Rijen, en Greetje Visser-Ritskes, algemeen directeur van Hasselt-Nieuw- leusen, wat beter af te gaan dan de heren, Klaas Doornbos, bestuursvoorzitter Noordelijk Westerkwartier, drs. Jan Gronin ger, lid van de Hoofddirectiejan van den Boogaard, segment manager Tilburg, Martin Smulders, algemeen directeur Rotter dam, drs. Piet Rutten, lid van de Raad van Beheer en mr. Henk Gentis, directeur Rabobank International.Zonder enige scru pule boorde Van Dam naar de waarheid. Hij stelde eenvoudige kwesties aan de orde, zoals de wijze waarop we steun verlenen. Ondanks dat 'er legio voorbeelden te geven waren' slaagde men er ten langen leste amper in er drie te noemen. Maar ook plaatste hij bijvoorbeeld het denken over het financieringsbe leid en het personeelsbeleid in het licht der ethiek, onze nor men en onze waarden. Dan blijkt bij doorvragen een uitspraak als'integriteit gaat voor winst'toch gemakkelijk gezegd. Het was aan de zaal te merken dat men zich de dillema's waarvoor Van Dam zijn "slachtoffers" plaatste, ook zelf maar al te goed kon indenken. Dr.Wim van den Goorbergh, voorzitter van de voorbereidende stuurgroep, had in zijn openingswoord van dit fascinerende gedachtenspel de deelnemers al een compliment gemaakt voor hun bereidwilligheid en hun moed. In zijn slotwoord toonde hij zich opgelucht over het waagstuk:'onze stoutste verwachtingen zijn overtroffen'. Het geworstel met de vragen had bijgedragen aan het besef dat onze identiteit, waarden en normen minder makkelijk te omgrenzen zijn dan we wel eens geneigd zijn te denken.'De houding die de deelnemers hier aan de dag hebben gelegd, wordt in onze organisatie zeer gewaardeerd', oordeelde Van den Goorbergh en afgemeten aan het applaus zei hij daarmee niets teveel. Zeker is dat iedere aanwezige nu beseft hoe moeilijk het is pre cies te formuleren waar het ons als bank om begonnen is. De les is dat we nog heel veel huiswerk te doen hebben, de winst dat menigeen daarmee in gedachten direct begonnen zal zijn. 'Hoe heette dat boekje ook alweer?'Ja! "De Signatuur'! een voldoende reserveringscapaciteit - de best mogelijke dienstverlening te bieden. Ik ben daar gelukkig mee, want het is een heldere, onderscheidende en ambitieuze missie. Ze dwingt ons de standaard in de markt te zetten. Bovendien hebben we daarmee een stevige basis voor stu ring van de organisatie en toetsing van onze prestaties. Deze missie geeft al onze medewerkers een coöperatieve opdracht mee. Vroeger gold die opdracht eigenlijk uit sluitend voor medewerkers die met kredietverlening waren belast. Overigens zullen we van dag tot dag moe ten bewijzen dat we die missie serieus nemen, want het louter vrijblijvend formuleren van een dergelijke missie maakt ons niet de beste bank.' Ook over de definiëring van het lidmaatschap toonde Wijffels zich tevreden: 'Het lidmaatschap heeft een eigentijdse vormgeving gekregen. Het is vrijwillig en geeft toegang tot de best mogelijke dienstverlening, inspraak en zeggenschap. Er wordt een direct verband gelegd tussen het lidmaatschap en de bedrijvigheid, en dus de medewerkers, kortom een coali tie tussen klant en professionals. Tegenover alles wat het lidmaatschap te bieden heeft, staan - noem het de ver plichting van het lid - een betekenisvol zakenvolume en betrokkenheid bij de coöperatieve bank.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 7