jn niet vrijblijvend 5 'De kernvraag is: hebben wij de durf onze leden als richtinggevend te aanvaarden?' Heldere keuzes 'Met ons streven de externe oriëntatie te versterken slui ten we perfect aan bij deze brede maatschappelijke ont wikkeling van bewustwording en betrokkenheid. We zit ten zelfs in de voorhoede', aldus Meijer. 'Wij hebben de durf en energie gehad heldere keuzes te maken.' Keuzes voor het zijn van een bank van klanten, voor klant waarde, voor ledenzeggenschap. 'We zoeken daarbij naar een bestuursvorm die ons helpt onze doelen duurzaam te realiseren. Dat is geen eenvoudige opgave, zoals is geble ken. Maar daar komen we uit!' Hij onderstreepte dat de gemaakte keuzes niet vrijblijvend kunnen zijn. 'De kern vraag is hebben wij de durf onze leden als richtinggevend te aanvaarden?' Wil het belang van de klant doorslagge vend en bepalend zijn, is het noodzakelijk de werk- en leefwereld van die klant te ■*•5, kennen en vandaaruit te handelen. 'Zo ontstaat, ontwikkelt, groeit klant waarde', aldus Meijer. In dat opzicht waarschuwde hij uitdrukkelijk voor een verkeerde kostenontwikke ling in de organisatie. 'We betalen een dure prijs voor de hoge winst die vorig jaar is behaald', hield hij zijn gehoor voor. 'Deze kostengroei maakt ons kwetsbaar in de doelstelling van het leveren van een zo hoog mogelijke klantwaarde. Het beste van twee werelden 'We hebben veel huiswerk te doen om de nieuwe coöpe ratieve ambities om te zetten in daden', concludeerde de voorzitter van de Raad van Beheer. Het verheugde hem dat de lokale banken al volop met de nieuwe uitgangs punten aan de gang zijn gegaan. Belangrijke motor zijn de activiteiten in het kader van 100-jaar Rabobank. Hij wees ook op veelbelovende initiatieven die in ontwikke ling zijn, zoals een loyaliteitsprogramma, een ledencertifi caat en het beschikbaar stellen van risicodragend vermo gen. 'Groot waar het moet, klein waar het kan, het beste van twee werelden.' Aan het slot van zijn toespraak ging Meijer in op de noodzaak om verantwoord te groeien. 'We hebben alle specialisten aan boord. Maar kunnen we het aan? We willen niet groeien omwille van de grootte, maar we willen wel kunnen bieden wat nodig is.' Hij benadrukte dat we tegelijkertijd ook heel bewust kiezen voor de kleine, de overzichtelijke schaal. 'Omdat we zo willen worden ervaren door mensen die voor ons kiezen, omdat ze ons en onze dienstverlening vertrouwen.' Naar zijn vaste overtuiging zullen we vanuit die opstelling oo de nieuwe uitdagingen van Europa aankunnen. Wel gaf hij aan dat we onvermijdelijk ook voor ingrijpende Voorzitter Meijer nam tegen het einde van de vergadering afscheid van drie leden van de Raad van Toezicht en één lid van de Raad van Beheer. Prof.dr. ir.G.J.Wormmeester (I.), lid van de Raad van Beheer en mevrouw ir. N. Köster- Constandse, lid van de Raad van Toezicht legden hun func tie om persoonlijke redenen neer. Mevrouw Koster ont ving voor haar vele verdiensten gedurende haar 18-jarig lidmaatschap de gouden organisatiebroche. In goedgeko zen woorden lichtte ze de vergadering haar besluit om af te treden toe. Drs.R. Zijlstra, voorzitter van de Raad van Toezicht, die statutair niet herkiesbaar was, ontving uit handen van Meijer de gouden organisatiespeld met bril jant. Drs.J.Walsma, voorzitter van de kring Fryslan, over handigde Zijlstra namens de lokale banken een cheque. Zijlstra bedankte voor het vele goede dat de Rabobank hem in de voorbije twintig jaar heeft gegeven. Ook bedankte Meijer prof. dr. P. Korteweg die reeds op 25 februari van dit jaar zijn functie als lid van de Raad van Toezicht heeft neergelegd. Zijn aftreden hield verband met het belang dat Rabobank Nederland op die datum nam in de Robeco Groep, waardoor deze Groep - waarvan Korteweg het voorzitterschap van de Raad van Bestuur bekleedt - een van Rabobank Nederland afhankelijke maatschappij werd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 5