De buitenwereld ziet het al 1) Onlangs was ik aanwezig bi) de heropening van een Rabobank. Het bankgebouw was versierd en de toespraken waren niet ongebruikelijk bij dit soort bijeenkomsten. De bestuursvoorzitter en de directeur weidden uit over het hoe en waarom van de verbouwing, over de nieuwe wijze van klantbediening, over de waar dering gedurende de afgelopen maanden voor het uithou- dings- en doorzettingsvermogen van klanten, medewer kers en bouwers. Ook de burgemeester had zich goed voorbereid op zijn ceremoniële taak. 1 lij was in de bijna 90-jarige geschiede nis van de bank gedoken en was bij de oprichters namen tegengekomen die nog steeds een vooraanstaande klank in het werkgebied hebben. Opvallend was dat hij zich had verdiept in de niet-bancaire activiteiten van de bank. 'De Rabobank heeft een maatschappelijke meerwaarde', was zijn conclusie. I n: 'U heeft leden en dat geeft u een voorsprong op de in dit gebied aanwezige andere ban ken.' Het lijkt wel of relatieve buitenstaanders een beter zicht op de meerwaarde van de Rabobank hebben dan de mensen die er als bestuurder of werknemer zo nauw mee zijn verbonden. Het valt op dat de Rabobank steeds vaker in de publiciteit verschijnt als een "andere" bank, als een bank die heel bewust bezig is met het invulling geven aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Steeds vaker ook wordt de Rabobank door de overheid en niet-commerciële instellingen benaderd om zitting te nemen in werkgroepen, fora en dergelijke om te kijken hoe deze bank aan haar maatschappelijke betrokkenheid vorm wil geven. Er wordt geluisterd naar de vertegen woordigers van die bank. Ook voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer is hierop in zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van 5 juni ingegaan. De buitenwe reld voelt kennelijk uitstekend aan dat de Rabobank in beweging is en dat doet in een tijd die erom vraagt. 'We zitten in de voorhoede van die ontwik- keling', zoals Meijer met voldoening en trots constateerde. Naast Bank Bestuurder ontvangen velen van u ook RaboMagazine, het communicatieblad voor de Rabo- bankorganisatie. In de mei-aflevering is een aantal mede werkers gevraagd iets te vertellen over hun beleving van het coöperatieve karakter van hun bank. Het valt dan op dat onze medewerkers meer moeite met het beantwoor den van die vraag hebben dan woordvoerders van de buitenwereld. Dat is overigens ook het beeld dat uit enquêtes onder het personeel naar voren komt. Men werkt toch gewoon bij een bank? Het coöperatieve karakter van die bank blijkt dat beeld te compliceren. Toch is het opvallend hoe vaak medewerkers aangeven hierover wel in gesprek te willen komen. Bij vrijwel elk regiobezoek van de Raad van Beheer komt die vraag vanuit de medewerkers, en telkens weer wordt die vraag teruggelegd bij de aanwezige bestuurders en directeuren. Zij zijn het immers die bij uitstek het coöperatieve gedachtengoed zouden moeten overbrengen op hun medewerkers. Na drie jaar Coöperatiediscussie ligt er toch voldoende ammunitie om zaken als Belang en Betrokkenheid duidelijk te kunnen neerzetten? Elke bank beschikt over de nota "Wat voor bank zijn wij?", een concrete nota met ruimte voor eigen lokale invulling. De buitenwereld herkent geleidelijk een andere Rabo bank. Zij ziet een bank die zich primair tracht te onder scheiden door haar professionaliteit en de kwaliteit van haar dienstverlening. Maar daarnaast ziet ze ook een bank waarvan de ambitie verder gaat en die een partner wil zijn voor de klant en de gemeenschap. Het kan toch eigenlijk niet zo zijn dat de buitenwereld meer op heeft met het coöperatieve karakter van de Rabobank, dan de massa van de eigen medewerkers, een hoop directeuren incluis. Wie A zegt moet ook B durven zeggen. Werken voor een coöperatieve bank zou echt echt anders moeten zijn dan werken voor een willekeu rige andere bank. Dat betekent: waar nodig het aanbren gen van een duidelijk en helder onderscheid. Aan de sys teemkant gaat dat niet; in onze houding, opstelling en motivatie wel. Dan hebben we het over onze Signatuur, onze cultuur en bestuurlijke structuur. Want werken voor een coöperatieve bank is werken aan, met en voor de klanten en de gemeenschap. In de buitenwereld begint het door te dringen. Bij ons ook? Hans Roosen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 3