*3 Directeur Vermeulen ziet de opdracht van zijn bank met name gelegen in de beteke nis die de Rabobank kan hebben voor de individuele klant en voor de gemeen schap. 'Die waarde willen we in de komende jaren verder gestalte geven. Zo hebben we inmiddels het groene licht van onze algemene vergadering voor de instel ling en financiële voeding van drie bran chefondsen. Een agrarisch fonds, een MKB-fonds, en - vanzelfsprekend voor de grootste binnenschippersbank in de orga nisatie - een scheepvaartfonds. Branchege noten kunnen een beroep op deze fondsen doen met goed onderbouwde voorstellen. Ze moeten wel bereid zijn in de algemene vergadering verslag uit te brengen van het resultaat van hun inspanningen. Een goedgekeurd project wordt begeleid door een terzake deskundig bestuurder en een professionele medewerker van de bank, bijvoorbeeld een relatiebeheerder', aldus Vermeulen. Er zijn inmiddels zes projecten ingediend. Een van de eerste projecten in dit kader was een project van zoge noemde "voelpalen", waardoor de samenwerkende akkerbouwers de beschikking hebben gekregen over een geautomatiseerd weerstation dat hen informeert over optimale tijdstippen voor bepaalde werkzaamheden op hun land. 'Hierdoor wordt het milieu gediend, maar ook de efficiency op het bedrijf, dus uit eindelijk ook de portemonnaie van de akkerbouwer', aldus Wagemakers. Woonkernfondsen Naast de branchefondsen heeft de bank ook woonkernfondsen opgericht. Van den Hoek hierover: 'We pogen hiermee een bijdrage te leveren aan het welzijn en de leefbaarheid in de vier woonkernen bin nen ons werkgebied. Zoals dat ook het geval is bij de branchefondsen willen we ook bij de woonkernfondsen het initiatief bij onze klanten leggen. Niet de bank zoekt dus aanwending voor de fondsen, maar onze klanten komen met uitge werkte voorstellen en wij beoordelen of die voorstellen kunnen rekenen op een financiële bijdrage vanuit die fondsen. We willen daarbij bepaald niet de rol van een terugtredende overheid overnemen. Wat we daarmee overigens wel bereiken, is dat de overheid over de brug komt als een bepaald initiatief ook kan rekenen op de Voorziiter Van den Hoek: 'Het initiatief bij onze klanten.' bescheiden steun vanuit de bank. Dat is kennelijk een aanbeveling. Onze fondsen hebben voor veel publiciteit gezorgd. Twee keer een uitgebreid interview over onze plannen in de regionale pers. Daar naast verwachten we ook veel publiciteit zodra we de "genomineerde" projecten bekend kunnen maken. BOG's Binnenkort zullen de leden van de bank opnieuw voor een algemene vergadering worden uitgenodigd. Er worden er nu twee per jaar belegd. Dit keer gaat het om voorstellen om hun directe betrokkenheid bij de bank verder te intensiveren. Ver meulen hierover: 'Feitelijk willen we met de leden gaan uitproberen hoe we gestalte kunnen geven aan hun zeggenschap. Dat is geen makkelijk onderwerp. Het kent zijn begrenzingen, maar die grenzen zul len we samen met de leden gaan verken nen. Aan de leden wordt gevraagd toe te treden tot een van de vijf Branch Overleg Groepen, de BOG's, waarbij per branche een soort klankbordgroep ontstaat - bestaande uit 5 a 6 deelnemers - waar nieuwe ontwikkelingen en producten kun nen worden besproken en waarin de wen sen van branchegenoten, met name ten aanzien van de kwaliteit van de bancaire dienstverlening, worden geïnventariseerd. Een BOG wordt voorgezeten door een lid van de raad van toezicht, terwijl ook een functionaris van de bank er zitting in heeft.' Voorzitter Van den Hoek vult aan: 'Zo'n overleg heeft voor alle betrokkenen voordelen. Voor de leden, want die kun nen heel direct hun belangen behartigen, en ook voor onze bank, omdat wij snel worden geïnformeerd over de meest actu ele ontwikkelingen binnen de branches. Op onze beurt kunnen wij dat weer door spelen naar de specialisten van Rabobank Nederland. Het staat voor mij wel vast dat deze groepen ook iets terug moeten zien van hun inbreng. Ik denk dan aan producten en voorwaarden die op hun behoeften zijn toegesneden. De Rabo- bankorganisatie zal ruimte moeten schep pen om initiatieven en verlangens van de leden te honoreren. Als dergelijke klank bordgroepen louter als praatcolleges ope reren, bloedt zo'n initiatief binnen enkele jaren dood. En dat zou zonde zijn van alle inspanningen die we erin steken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 13