Het is onze bank Coöperatief in de praktijk De Rabobank in Werkendam heeft haar klanten en leden uitgenodigd om met initiatieven te komen. Initiatieven, gericht op de economische ontwikkelingen binnen het werkgebied, maar ook op de verbetering van het welzijn en de leefbaarheid binnen de vier woonkernen. Want in de ogen van de leden zijn juist dat terreinen waar een coöperatieve bank haar toegevoegde waarde kan bewijzen. Dit voorjaar is in een extra ledenvergadering nog een stap gezet: de instelling van branche-overleggroepen om de relatie tussen lid en bank verder te versterken nuk de fusie in oktober 1995 tussen de Rabobanken Werkendam en Hank-Dussen is er bij deze aan de Merwede in het westelijk deel van Noord- Brabant gevestigde bank veel gebeurd. Een nieuwe directeur, Henk Vermeulen, deed zijn intrede, terwijl ook een nieuwe bestuursvoorzitter aantrad. Het fusiepro ces kende een vlot verloop. Toch vonden de colleges het van groot belang de fusie- bank op zo'n kort mogelijke termijn als een voor de klanten herkenbare eenheid te kunnen presenteren. Ook de leden wilden ze daadwerkelijk bij de verdere ontwikke ling van de bank betrekken. 'In april 1996 hebben zo'n tachtig leden onze uitnodi ging aanvaard om hun mening te geven over de kwaliteit van onze dienstverlening en onze herkenbaarheid als coöperatieve bank', aldus bestuursvoorzitter en accountant drs. Floris van den Hoek. Col lega-bestuurder Wout Wagemakers - agra riër en met bijna 25 bestuursjaren de nestor in het gezelschap - heeft goede her inneringen aan deze bijeenkomst overge houden. 'We werden bepaald niet gespaard, de leden hadden uitgesproken kritiekpunten, maar de hele ondertoon was buitengewoon positief. De rode draad in de discussie lag naar mijn mening in de sfeer van: "Het is onze bank en daarom willen we graag meedenken over het functioneren ervan". Die rode draad hebben we vastgehouden.' Voelpalen 'Dezelfde vragen die aan de leden van de bank zijn gesteld, zijn ook aan de mede werkers voorgelegd. Door de resultaten uit beide groepen naast elkaar te leggen, kregen wij als medewerkers ook een goed beeld van de verwachtingen van onze klanten. Bij veel activiteiten die wij in het kader van de Coöperatiediscussie inmid dels hebben ontwikkeld spelen medewer kers van de bank een belangrijke rol', stelt Marry Kamerman, twintig jaar in dienst van de bank en belast met management ondersteuning, waaronder ook de organi satie van coöperatieve activiteiten binnen de bank. Niet de rol van een terugtredende overheid overnemen.' v.l.n.r. Wage makers, Van den Hoek, Marry Kamerman en directeur Vermeulen

Rabobank Bronnenarchief

T05 | 1997 | | pagina 12