gaat 't beter dan ooit V.l.n.r. Sjoerd Ypma, Jon Wolleswinkel en Piet Willem- sen: 'We zijn er nog lang niet, maar de lijnen gaan zonder enige twijfel omhoog.' maatregelen komen ter sprake en de automatiseringsperi kelen. 'Dat zijn zaken die een wat nare sfeer in de organi satie hebben gegeven en die misschien naijlen in de pei lingen.' Wolleswinkel noemt de 21% die vindt dat Rabobank Nederland de signalen van lokale banken seri eus neemt bedroevend laag. 'Belachelijk laag zelfs en ik kan het ook niet verklaren gezien de rest van de cijfers. Wel denk ik dat het samenhangt met de individuele bele ving. Hoe sta je erin. Kritiek komt toch vaak uit dezelfde hoek en is dikwijls het gevolg van denken in termen van 'zij' en 'wij'. Een goede persoonlijke inbreng is het aller belangrijkste. Daarvoor moeten mensen met elkaar over weg kunnen én willen. Dat moeten ze zelf doen. Het is een beetje 'verbeter de wereld en begin bij jezelf'.' De drie voorzitters zijn het erover eens dat de informatie voorziening, ook binnen het eigen bestuur en binnen de eigen bank, een rol speelt. 'Goed geïnformeerd zijn, is heel belangrijk voor een goede beleving', aldus Ypma, 'hoe verder van het vuur, des te minder warmte.' Hij durft overigens de stelling aan dat er al sprake is van een enorme verbetering in de verhouding tussen Rabobank Nederland en de lokale banken. 'Die lage score komt nog uit het verleden. De lokale banken zijn lang als kleine jongens beschouwd, maar de laatste jaren zijn ze snel groter geworden. De superdeskundigen zitten niet langer alleen bij Rabobank Nederland. Er komt meer respect ken is volgens ruim de helft nog voor verbetering vatbaar. Er is overigens al veel in het werk gesteld om hierin verbetering te brengen en dit vergt dus onverminderd de aandacht. Hetzelfde geldt voor de mate waarin Rabobank Nederland de signalen van de plaatselijke banken serieus neemt. Voorts zijn bestuur ders, na een wat mindere respons in '94 en '95, weer in grote getale van mening goed geïnformeerd en op de hoogte zijn. Bank voor bedrijven en particulieren Bestuurders vinden de Rabobank een prima bank voor het MKB. De tarifering voor het zakelijke betalingsverkeer wordt als uitstekend ervaren, maar de waardering voor de tariefstelling van financieringen loopt terug. Opvallend genoeg blijft de reputatie van de Rabobank als bank voor internationaal opererende bedrijven bij de bestuurders onder de maat. Hier is verbetering geboden. Blijkbaar schort het ook aan de interne communicatie. De waardering van de bestuurders voor de Rabobank als bank voor particulieren ligt over de hele linie hoger dan in '93. Dit geldt bij uitstek voor de hypotheekpro ducten en het betalingsverkeer. De kwaliteit van de beleg- gingsadvisering blijft in de beleving van de bestuurders nog achter. Hoewel er de afgelopen tijd impulsen waren voor een positieve beeldvorming - de overname van Robeco bijvoorbeeld - moeten deze diensten gezien de verbreding van de doelstelling zonder meer aan hoge kwaliteitsnormen voldoen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 5