Eigen Huis is goud waard 'De vanzelfsprekendheid dat de Rabobank hét adres is als het om de verstrekking van hypotheken gaat, is vooral nog onze eigen perceptie. De klant denkt inmiddels in andere termen.'Dat zegt drs. Hans Vriend, segmentmanager Eigen Huis - en inmiddels ook hoofd van de Stafeenheid Bedrijfsvoering - bij Rabobank Nederland. Na jaren van probleemloos marktleiderschap, moet de Rabobank er nu hard voor vechten. Er zijn uiterst commerciële kapers op onze kust. p de markt voor hypotheken had de Rabobank altijd een redelijk comfortabele positie. Vroeger kwam men naar de Rabobank om voor een hypo theek in aanmerking te komen. 'Dat is voorbij', aldus Vriend. 'Bovendien is hypotheekverstrekking niet meer zozeer een kwestie van het beschikbaar stellen van geld als wel van advisering. Sinds ingewikkelder gecombi neerde producten - veelal gebaseerd op een mix van fis cale en verzekeringselementen - mogelijk zijn, heeft ook de wereld van intermediairs zich op de hypothekenmarkt gestort. Er zijn hele vette provisies te verdienen. Bij liefst 60% van de hypotheekverstrekkingen spelen tussenper sonen een intermediaire rol en zij slagen er zodoende steeds beter in de markt af te romen.' Geen overbodige luxe Gezien de doelgroep en de samenhang in marketing en productvoering is 'Eigen Huis' bij de lokale banken als zelfstandig segment opgesteld. In de ogen van Vriend is dat ook noodzakelijk: 'De spontane groei van ons klan tenbestand is eruit. Ondanks meer omzet, kalft ons marktaandeel af. Dat is overal in de bank te voelen, want het gaat om een type klant waar we er graag veel van hebben. Met bezitters van een eigen huis kun je over de volle breedte zakendoen. Als we marktleider willen blij ven - en dat willen we - is een bekeken pro-actieve, uiterst klantgerichte aanpak geboden. Want Eigen Huis is goud waard.' Vriend ziet grote verschillen in aanpak en productie per adviseur en per bank. 'Verschillen zullen er altijd zijn, maar ze zijn te groot en te opvallend. Ook aan de kostenkant is nog veel te bereiken. Ook daarom is ons segment onlangs met benchmarking begonnen onder het motto 'presteren als de beste'. Nu start er bijna elke week een nieuwe groep.' Niet schoppen Op het externe vlak is een belangrijke stap gezet naar een volledig nieuwe marktpresentatie voor het segment. 'Onderzoek wijst uit dat tussenpersonen op punten als betrouwbaar en deskundig bij klanten beter scoren dan Vriend: 'We gaan voor het ontwikkelen van een langdurige relatie. wij', zegt Vriend. 'De klant houdt ons blijkbaar niet voor wat we zijn. Ten onrechte.' In plaats van de intern gerichte naam 'Eigen Huis' zal naar de markt toe het label 'Rabobank Huis Hypotheekadvies' worden gehanteerd. 'Belangrijk in ons streven het tij te keren', oordeelt hij. 'We moeten actief duidelijk maken dat wij - eerder dan de tussenpersonen - de betrouwbare en des kundige partij zijn. Dat is onlangs ook nog eens objectief vastgesteld door onderzoek van de Consumentenbond. Aan het verlies van ons marktaandeel aan de tussenper sonen kan een halt worden toegeroepen. Dat betekent dat we ze met hun eigen wapens kunnen en moeten bevechten. Niet door te schoppen tegen hun zogenaamde onafhankelijkheid bijvoorbeeld. Dat werkt toch maar averechts, maar door te werken vanuit een oprechte inte resse in de klant. Zo betaamt het ons als coöperatieve bank. We gaan niet voor het korte gewin, maar voor het ontwikkelen van een langdurige relatie. Dat betekent het blijvend goed bedienen van de klant en er zijn met pas sende oplossingen. Daar ligt de werkelijke klantwaarde. 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 22