CITAAT CKVIN CITAAT IN CITAAT men, waren een gemis aan goed uitgewerkte alternatie ven, de toekomstvastheid van het partnershipmodel, de positie van de directeur daarin, de maximale zittingsduur en de ledenaansprakelijkheid. De behandeling van de nota over het beheer van Rabobank Nederland zorgde dat de vergadering ook nog een behoorlijk staartje kreeg. De afgevaardigden hadden zich terdege verdiept in alle facetten van de materie. Een belangrijke constatering was dat met de voorstellen ook een 'bottom-up' rol van de kringen zich nadrukkelijk aandient. De status van deze nota was overigens niet voor iedereen even helder. De 99-ste CKV zal over de aangepaste versie advies worden gevraagd, waarna behandeling in de najaarskringverga deringen zal plaatsvinden en één en ander in een voorstel tot statutenwijzigingen zal worden vervat. Op deze pagina's vangen we de CKV in een aantal citaten. Een wat'unheimisch gevoel' Een aantal afgevaardigden plaatste kanttekeningen bij de rigiditeit van het nu voorliggende bestuursmodel. Walsma van de kring Frysldn vroeg naar'de bandbreedte'van het voorstel en sprak daarbij van'een unheimisch gevoel'wan neer blijkbaar enkel op dit nu onderbouwde model kan worden uitgekomen. Hij pleitte voor het alsnog goed onderbouwd in beeld brengen van mogelijke varianten, die naar zijn mening in de kringen ook nog wel naar voren zouden komen. Ook Ypma van de kring De Veluwe brak een lans voor variatie en wees op het verschillende karakter van banken in kleine gemeenschappen enerzijds en stads banken en banken met een streekfunctie anderzijds:'Voor die banken zou een bestuur bestaande uit professionals, met behoud van verenigingsverantwoordelijkheid, en een aangepaste raad van commissarissen een heldere struc tuur zijn, toekomstvast en aansluitend bij de feitelijke situ atie van dit moment.' Pas in laatste instantie zou eventueel vanwege de gewenste uniformiteit met het voorliggende model kunnen worden ingestemd. In zijn antwoord zei Meijer met verrassing kennis te hebben genomen van het door Ypma naar voren gebrachte standpunti'De afgelo pen driejaar zijn we met elkaar bezig geweest te door denken hoe we de keuze om door te willen gaan als een coöperatieve dienstverlener, naar iedere omstandigheid kunnen vertalen in een eigen missie met eigen ambities die aansluiten bij de behoefte van het lokale werkgebied, bij de middelen en de mogelijkheden. Dat kan verschillen in aanpak geven, maar de cesuur kan niet zo zijn dat we coöperatief zijn op het platteland en elders niet. We moe ten nu consequent proberen de lijn te trekken.Ook in de steden zie ik fantastische voorbeelden van coöperatieve innovatie.' 'Besturen aan de voorkant' Sanderse van de kring Zeeland-Delta opende de rij van 14 sprekers over de voorstellen ter afronding van de Co- operatiediscussie. Hij zei dat zijn kringbestuur zich voor een probleem zag geplaatst omdat de voorstellen in een andere richting gingen dan uit de najaarskringen naar voren was gekomen. Hij wilde de voorjaarskringvergade ringen afwachten, alvorens tot een oordeel over de voor stellen te komen. Wel voorzag hij dat het voorgestelde partnership-model óf weinig verandering zal brengen óf een tussenstap zal blijken te zijn op weg naar een model van twee bestuursorganen. Een concrete vraag die hem - en nog al wat andere leden van de CKV - bezighield was of'het besturen aan de voorkant'een terugdraaien van de mandatering zal betekenen waardoor de gekozen bestuurders zich weer met de dagelijkse operationele acti viteiten van de bank zullen gaan bemoeien. Meijer was daar in zijn beantwoording heel expliciet over.'Laat één ding duidelijk zijn: het model dat wij aan u voorleggen, is geen uitnodiging aan de besturen om zich met de opera tionele gang van zaken van het bedrijf bezig te gaan hou den. Daar gaan onze voorstellen niet over! Het is geenszins de bedoeling om iets terug te nemen van de verantwoor delijkheden en bevoegdheden voor de dagelijkse gang van zaken zoals die bij de directie en het management team liggen. Kredietbeslissingen en privacy-aspecten van individuele klanten horen niet op bestuurstafels! Het gaat erom de gekozen bestuurders in een zodanige fase bij het beleid te betrekken dat ze invloed kunnen hebben op de échte keuzes die moeten worden gemaakt.' 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 11