4 :C> iÜ w. 9 onderlinge discussies is medio 1996 besloten ons direct tot onze le den te richten.' Co-optie In mei 1996 zag de eerste uitgave van het ledenblad Co- optie het licht. Het werd toegezonden aan alle leden van de bank. Voorzit ter Van der Ven en directeur I.eliveld gaven daarin hun visie op het bij zondere karakter van de bank en de voordelen die dit voor de leden en de ge meenschap met zich brengt. Leliveld over de hulp aan starters: 'We willen de maat schappelijke humuslaag verrijken.' Ook de medewerkers van de bank vertelden wat in hun ogen het specifieke van de Rabobank is. De leden van de bank werden nadrukkelijk uitgenodigd met de bank in gesprek te komen over de wijze waarop hun betrokkenheid meer inhoud zou kun nen worden gegeven. Een twintigtal leden reageerde positief op deze uitnodiging. Aan het begin van de zomer kwamen ze bijeen. Er werden groepjes geformeerd bestaande uit leden, bestuurders en mede werkers van de bank. In goede sfeer werd gediscussieerd over zaken als belang en betrokkenheid. De uitkomsten werden in de daarop volgende maanden uitgewerkt in een groot aantal vernieuwingsvoorstel len. Deze hadden betrekking op het func tioneren van de Rabobank Leusden als bankbedrijf, als lokaal betrokken onder neming - met een hart voor Leusden - èn als vereniging voor het realiseren van le- denbelangen. Voorafgaand aan de jaar lijkse algemene vergadering werden de uitgewerkte voorstellen opnieuw met een aantal leden besproken. Naast de leden die op de eerste gespreks ronde hadden ingetekend, werden nu ook andere leden door de bank uitgenodigd. Hiermee werd een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van het ledenbestand bereikt. De leden konden zich uitstekend in de voorstellen en de vele actiepunten vinden. Van deze discussie werd verslag gedaan in de tweede aflevering van Co- optie. In deze uitgave werden de leden ■"•drrr Met meer •"-"•oUen/ed K<>nu een «czond Leusden dichterbij nadrukkelijk uit genodigd de alge mene vergadering bij te wonen en werden alle verbete ringsvoorstellen op genomen. De alge mene vergadering werd door aanzienlijk meer leden bezocht dan normaal. Ook daar vonden de voor stellen een warm ont haal. De bank is inmid dels begonnen een aantal voorstellen con creet uit te werken. Twee algemene vergaderingen 'Dit nauwere contact met onze leden is aan beide kanten uitstekend bevallen', al dus voorzitter Van der Ven. 'We willen voortaan tweemaal per jaar een ledenver gadering houden, omdat de eigenlijke jaarvergadering met een serieuze behande ling van de jaarcijfers feitelijk al overvol is. Het ledencontact willen we ook ver sterken door het instellen van ledengroe- pen die we willen laten klankborden over onze dienstverlening. We hebben nu zo veel plannen dat we de ledenvergadering in het komend voorjaar opnieuw een aan tal voorstellen kunnen doen. Ook nu weer voorafgegaan door een editie van Co- optie. Bestuurlijk gezien vind ik deze ont wikkelingen buitengewoon interessant, waarbij ik direct wil aantekenen dat dit alles wel tot een verzwaring van de be stuursfunctie leidt. Maar dat geluid horen we ook al regelmatig van de kant van Rabobank Nederland. We zullen nu echt onze rol in de richting van onze leden waar moeten maken en ik begin ook al te merken dat leden ons weten te vinden.' Leliveld vult aan: 'Dit ]aar hebben we in derdaad het nodige op ons programma. Zo gaan we in de loop van dit jaar een klanttevredenheidsonderzoek instellen, terwijl we ook veel aandacht willen schenken aan onze medewerkers. Hun in zicht in het specifieke van onze organisa tiestructuur willen we verhogen. Met name onze commerciële mensen zullen straks immers een belangrijke rol gaan spelen bij het werven van nieuwe leden. In de ledenvergadering in het voorjaar willen we - naast een aantal concrete actiepun ten - ook een plan voorleggen hoe wij ons ledenaantal denken te verhogen. Onze plannen zijn wel bij onze huidige leden bekend, maar nog niet in de buitenwereld. Het is me overigens opgevallen dat we al de nodige verzoeken krijgen om lid van onze bank te mogen worden. Kennelijk mond-tot-mond-reclame! Dit jaar hebben we ook een soort ledenrekening inge voerd. Een rekening die onze solvabiliteit niet aantast en die per lid een geleidelijke opbouw bevat tot - na vijf jaar - een be drag van f 1500,-. Dit bedrag is overigens alleen opeisbaar bij beëindiging van het lidmaatschap. Een verdere opbouw na die periode van vijf jaar hangt af van de financiële mogelijkheden van de bank op dat moment.' Van der Ven tenslotte: 'Onze zevenhonderd leden weten nu dat we een "andere" bank zijn, nu de rest Van der Ven: 'Dit nauwere contact met onze leden is aan beide kanten uitstekend bevallen.' co oh

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 9