5 ling in de praktijk gelijkheid van een fusie. Hoewel het rapport een fusie van de banken wenselijk noemde, is deze uiteindelijk niet doorgegaan. Ook de dubbelstad verdween uiteindelijk - tot januari van dit jaar - van de politieke agenda. Voldoen aan hoge eisen De studie had overigens wel aangetoond dat een kwalita tief goede bediening van het Twentse bedrijfsleven hoge Ten Doeschotfr.): 'Voor meer dan 50% afhankelijk van de kwaliteit van je mensen.'Naast hem algemeen directeur Rotman. eisen stelt aan de bezetting van de Rabobank. 'Hoge eisen waaraan wij op dat moment nog niet voldeden', aldus Rotman. 'In de bedrijvensfeer hadden we een vrij bescheiden positie. Ons stedelijke werkgebied is van oudsher immers sterk gedomineerd door de voormalige Twentse Bank, de voorloper van de ABN Bank. We heb ben toen voor onze bank een strategisch plan ontwikkeld tot het jaar 1998. Een van de pijlers daarvan was het HRM-hoofdstuk, waarin we gedachten hebben neer gelegd over de aanwending van ons menselijk kapitaal.' Ten Doeschot vult aan: 'Dat strategische plan sprak ons sterk aan. Ook binnen onze colleges waren we tot de conclusie gekomen dat een stevige koersversnelling nodig was. Dat gold zeker voor de voornemens in de sfeer van het personeelsbeleid. Het succes van de bancaire operatie is naar mijn stellige overtuiging voor meer dan 50% afhankelijk van de kwaliteit van je mensen.' Het managementteam als eerste De bank heeft allereerst aandacht geschonken aan de kwaliteit van het managementteam. Volgens Rotman een logisch begin. 'De sleutelposities binnen een bank in be weging moeten nu eenmaal op een kwalitatief hoog ni veau worden ingevuld. De leden van het management team hebben ook de directe verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van hun mensen. De samenstelling van dit team is in de loop van de planperiode aangepast aan de eisen van het modern bankieren. Ook met de medewer kers zijn we aan de slag gegaan. Feitelijk hadden we on voldoende zicht op hun kwaliteiten, hun spankracht en hun ambities. Personeelsdossiers en verslagen van func tioneringsgesprekken boden toch niet die informatie die we in die fase nodig hadden. Daarom hebben we, in De procedure Als een potential zich bij Management Ontwikkeling heeft gemeld, wordt hij - na een intakegesprek - allereerst in de gelegenheid gesteld door middel van een (schriftelijke) zelf- assessment meer zicht op zichzelf krijgen. Als hij vervolgens de procedure wenst voort te zetten, zal er een potentieelbe- oordelingsgesprek plaatsvinden.Gaat het om een directeur van een lokale bank, dan zal zijn bestuursvoorzitter in dit gesprek - dat wordt begeleid door een adviseur van MO - zijn oordeel over hem geven. Ook de regiodirectie zal om een oordeel worden gevraagd, waarna eventueel een externe toets mogelijk is in de vorm van een gericht assessment bij een extern adviesbureau. Dit alles leidt tot de opstelling door MO van een voor de potential bestemd MO- document. Hierin kan ook een traject worden uitgezet voor de verder loopbaanontwikkeling van de kandidaat. Zo kun nen aanzetten worden gegeven voor een gestuurd erva ringsontwikkelingsplan, een opleidingsplan of voor coaching. MO zal de kandidaat "die er klaar voor is" in goed overleg, aanbevelen voor de vervulling van vrijkomende posten bij een lokale bank of bij Rabobank Nederland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 5