m te ondersteunen. Daarvoor zijn er twee sleutels: veel min der administratieve ballast en een "multichannel" bena dering met de bedrijvenadviseur als spin in het web. Hij of zij zet alternatieve distributievormen in, zoals teleban kieren, het call-center en straks Internet en de kabel. Dan spelen we tijd vrij om gerichter aandacht aan de klant te geven. We zijn te lang gericht geweest op een frequent "face-to-face" contact. Dat noemden we bij uitstek co- operatief. Maar we kunnen het ook eigentijds invullen. Ook dan kun je warm, betrokken en dichtbij overkomen. We moeten andere manieren zoeken om aandacht aan de klant te schenken en hem te ondersteunen. Niet door hem lang aan de praat te houden, maar door hem te ver rassen. Dat betekent niet wegduiken achter een boom als je een klant ziet, maar tussen je klanten staan en vragen stellen.' Best-practice Van der Linden heeft de ervaring dat de ratio achter het nieuwe bedieningsconcept door de banken wordt onder schreven. Inmiddels heeft 60% van hen de klanten toege deeld en bedrijvenadviseurs benoemd. Het onderscheid Het bedieningsconcept Het bedieningsconcept van Bedrijven Advies staat voor ef ficiënt werken en effectief verkopen en brengt de kosten- belading van de verkoop en de verwerking fors omlaag, terwijl de opbrengsten per klant stijgen. Dit leidt tot meer tevreden klanten en tevreden lokale banken. Als nieuwe werkmethode voor de gestructureerde marktbewerking en klantbediening is het zogeheten RelatieManagement- Systeem (RMS) geïntroduceerd. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van geautomatiseerde hulpmiddelen op het vlak van klantinformatie, potentieelbeoordeling en de verkoop en bediening. tussen Bedrijven Advies en Relatiebeheer wordt op basis van gezond verstand toegepast. 'Onze kwantitatieve cri teria waren wat je noemt een "koude knip". De lokale banken doen daar zelf een "warme knip" overheen. Je ziet dat het concept mee verandert. Belangrijk is dat de banken beseffen dat we de klant in het oog moeten hou den, ook waar het gaat om elektronische distributie. Eigentijds coöperatief bankieren is dingen organiseren en faciliteren voor ondernemers die ze individueel niet voor elkaar kunnen krijgen. LOKO is een voorbeeld, maar ook Trefpunt. Het is seminars organiseren waar onderne mers wordt aangereikt wat Internet en de kabel voor hen kunnen gaan betekenen. Hen bijvoorbeeld te helpen met de voorbereiding en de inrichting van een eigen winkel in de virtuele marktstraat. Dat is een andere manier van werken dan we binnen de organisatie gewend zijn.' Van der Linden onderkent dat dit niet eenvoudig is. 'Ik noem het wel een positieve worsteling waar we mee bezig zijn. De klacht van de banken is dat over het algemeen nog te- 'De uitdaging is enorm. Het kleinzakelijke moet terug in de aandacht, maar niet op de traditionele, bewerkelijke manier. veel tijd verloren gaat door regels, procedures en admini stratieve rompslomp. Wat dat laatste betreft zijn we voor een groot deel afhankelijk van de vorderingen in de in formatietechnologie. We moeten nog werken met grote inflexibele toepassingen die weinig toegevoegde waarde leveren aan de werkwijze van het segment. Een gerichte aanpak van de automatisering, met inschakeling van ex pertsystemen, zal tot versnelling in de procestijden leiden. Maar daar hoeven we niet op te wachten. Ook door 'benchmarking' en concreet kijken naar de 'best practice' bij onze banken kan al een geweldige tijdsbesparing wor den gerealiseerd. Zo is vastgesteld dat met de doorloop tijd van een financiering in de 'best-practice' vijf uur is gemoeid, terwijl het elders soms vijftien uur vergt! Ook is gebleken dat van de 90 producten voor ondernemers er slechts 20 met een vaste regelmaat worden afgenomen.' Al met al rekent Van der Linden op een stroomversnel ling in de kostenverlaging. 'Anderzijds', zo stelt hij tevre den vast, 'scoren de lokale banken in de markt uitdruk kelijk. Het marktaandeel bij het MKB stijgt en er worden meer producten per klant afgezet. We mogen naar mijn mening spreken van een revival van de focus op het kleinbedrijf bij de lokale banken. Het is een goede zaak dat deze leden zich weer mogen verheugen op een toe nemende belangstelling. Het is per slot van rekening het "oer-segment" van onze coöperatieve Rabobank!' Effectief verkopen Effectief verkopen betekent bij elke klant bepalen via welke distributiewijze de zaken kunnen verlopen. Daarbij zal steeds meer gebruik worden gemaakt van nieuwe dis tributiekanalen, gebaseerd op moderne technologie. Een goed voorbeeld is telebankieren. 80.000 ondernemers maken hiervan al gebruik en dit aantal groeit sterk. Steeds vaker wordt het call-center ingezet bij de marktbewerking en bankieren via Internet is niet ver meer weg. t3 3 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 17