7Warmbetrokken en 7 'Als we het als coöperatieve bank hier laten liggen...'. Voor drs. Hans van der Linden, hoofd Bedrijven Advies bij Rabobank Nederland, staat vast dat zijn segment een sleutelpositie heeft in het waarmaken van de coöperatieve ambitie van de Rabobank. Hij wijst op de positieve worsteling met het nieuwe bedieningsconcept en op de revival van de interesse voor het kleinbedrijf. Dat juist de kleine ondernemer de dupe wordt van kostenbewust handelen door de bank is een misverstand. Het is vooral een kwestie van anders leren omgaan met tijd en technologie. Slim en handig moet de aanpak zijn. oen in het kader van Focus de segmentbenadering werd doorgevoerd, kwam de Bedrijvenadviesgroep - inmiddels kortweg Bedrijven Advies - er wat be kaaid af. De krenten uit de bedrijvenpap vielen toe aan liet segment Relatiebeheer. Aan Bedrijven Advies de uit daging om voor het kleinbedrijf - in de agrarische sector en het MKB - een eigentijds bedieningsconcept te realise ren dat de klanten aanspreekt èn tegelijkertijd effectief en rendabel is. Te voorzien was dat dit proces diep zou in grijpen in de handelwijze van de lokale bank en weer stand en onbegrip zou kunnen oproepen. Maar een eigentijdse, doelmatige benadering van de klant, waar minder tijd mee is gemoeid, hoeft niet a-coöperatief te zijn. Daarvan is Hans van der Linden overtuigd. 'Warm, betrokken en dichtbij, dat moeten we op een moderne manier zien uit te stralen.' Niet achter een boom duiken 'Het nieuwe bedieningsconcept betekent voor veel ban ken een inhaalslag, omdat de aandacht de laatste tien De doelgroep De doelgroep van Bedrijven Advies zijn ondernemers met bancaire behoeften waarin met standaardproducten kan worden voorzien. Dit betreft naar schatting 75% van het Nederlandse bedrijfsleven. Daarin overheerst het kleinbe drijf. Bij de lokale banken telt het segment zo'n 320.000 klanten, verdeeld over de agrarische sector, het MKB en verenigingen, stichtingen en instellingen. Clusters in de klantbehoeften zijn: investeren/financieren, betalen/ont vangen/werkkapitaal, vermogensvorming en risico-afdek king (verzekeringen). De dienstverlening richt zich op het zoveel mogelijk invullen van de behoeften van de klant vanuit een all finanz-benadering, waarbij de bedrijven- adviseur een centrale rol vervult. De zakelijke en de privé- situatie van de ondernemer vormen de basis voor de advisering. Van der Linden: 'Eigentijds coöperatief bankieren is dingen organi seren en faciliteren voor ondernemers die ze individueel niet voor elkaar kunnen krijgen.' jaar veel meer uitging naar de grotere bedrijfsklanten', legt hij uit. 'Toen we eind 1994 met Bedrijven Advies van start gingen, was de uitgangspositie weinig rooskleurig. Niet alleen liep onze marktpositie in het MKB al een aan tal jaren terug, ook kende 'n belangrijk deel van de klan ten een negatieve cliëntrentabiliteir. De uitdaging is dus enorm. Het kleinzakelijke moet terug in de aandacht, maar niet op de traditionele, bewerkelijke manier. De moderne technologie biedt de kans de kostenbelading sterk terug te brengen. Dat vereist wel een omschakeling in de benadering door de adviseurs. Het vraagt een origi nele, eigentijdse invulling van omgaan met je klanten. Slim en handig, noem ik het.' Ter illustratie wijst hij erop dat gemiddeld tweederde van de tijd opgaat aan admini stratieve taken, terwijl slechts eenderde echt klantcontact is. 'Met het nieuwe bedieningsconcept moeten we in staat zijn dat om te keren', stelt hij. Dat slimme en dat handige zit 'm erin dat klanten ook met een doelmatige benade ring weten dat we actief zijn om hen in hun ondernemen i 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 16