25 gen dat er veel meer diende te gebeuren, wilden we mee kunnen in de vaart der banken. Zeker als coöperatieve bank ben je verplicht aansluiting te houden bij de behoefteontwikkeling van je klanten. Je ziet hier bijvoor beeld sterk dat de traditionele kredietverlening aan de agrarische sector plaatsmaakt voor allerlei creditdiensten en -producten. De bank moest dringend omschakelen en moest bijvoorbeeld in haar marktbewerking een onder scheid gaan hanteren tussen basisvoorzieningen en inte graal maatwerk.' Oppassen voor bedrijfsanorexia 'EDAB kwam precies op tijd', memoreert Jan Oolbek- kink. 'In 1993 was er nog sprake van een toename in het personeel. Deze efficiency-drive stelde ons in staat het tij te keren.' Korte tijd na de fusie werd er opnieuw een wis sel op de medewerkers getrokken. Bestuur en directeur beseften dat de nodige voorzichtigheid geboden was. 'We hebben dat hele proces regelmatig in onze bestuursverga deringen goed doorgesproken en ook voorstellen afgewe zen', merkt Freek ten Kate op. 'Er is hard gewerkt om de sfeer goed te houden ondanks alle verandering. Natuur lijk is er het vangnet van het sociaal plan, dat is gerust stellend, maar vaak zit het ook in de kleine dingen.' Jas- perse vult hem aan: 'Persoonlijke aandacht is belangrijk. Alleen al een andere manier van werken kan heel bedrei gend zijn. EDAB is een programma dat heel zwaar wordt aangezet, je moet oppassen dat de blauwdruk die je krijgt niet leidt tot bedrijfsanorexia. Bankieren doe je ook met je gevoel, dus er moet wel rek en ruimte blijven.' Via het natuurlijk verloop heeft de bank een personeelsreductie van 10% weten te bewerkstelligen. Met een zogeheten 'verbredingsgroep' worden boventallige medewerkers in staat gesteld aan een functieverandering te werken. En de beweging gaat voort, want inmiddels richt de bank zich alweer op EDAB 2. 'De hele personeelsontwikkeling is een vast punt geworden op de driewekelijkse bestuurs- agenda', licht Overgoor toe. 'We vinden het van groot belang de vinger goed aan de pols te houden en ook hier in al klankbordend met de directeur tot een afgewogen oordeel te komen.' Half 1995 diende zich het Focus-pro- ject aan. De bestuursvoorzitter boog zich samen met het managementteam over het rapport dat daarvoor werd opgesteld. 'We besloten om per januari 1996 te kantelen naar een segmentgerichte aanpak', aldus Overgoor, 'dat betekende opnieuw een flink beroep op de flexibiliteit en inzet van de medewerkers.' Einde aan 'piepsysteem' 'De impact van deze processen op de bank is enorm', ver volgt Jasperse, 'F1DAB was vrij dirigistisch en FOCUS richtte zich op de wijze van marktbewerking. Maar belangrijk is hoe je je mensen met al die verandering naar de klant toe gemotiveerd kunt laten werken. Toen in het najaar van 1995 DFLTA zich aandiende, wilden we de Directeur Kees Jasperse: 'Je kunt dus stellen dat de nieuwe manier van werken hun manier van werken is geworden.' medewerkers daar dan ook nauw bij betrekken.' De aftrap was een ludieke Delta-informatieavond met alle medewerkers, waarbij ook bestuur en raad van toezicht van de partij waren. 'We hebben vervolgens een werk wijze gekozen', aldus Overgoor, 'waarin de medewerkers het voortouw namen. De veranderingsvoorstellen zijn door henzelf naar voren gebracht via een zestal werk groepen.' Binnen drie maanden waren de randvoorwaar den, nodig om DELTA tot een succes te maken, aange past. Het gaat dan om zaken als agendabeheer, telefoonverkeer, automatiseringsbehoefte, communicatie- inspanningen, verwerkingsprocedures. 'We hebben een zeer stringente werkwijze gevolgd', licht Jasperse toe. 'De voorstellen van de werkgroepen aan het management team strekten zich ook uit tot verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het MT had zich verplicht binnen vijf dagen met een beslissing te komen. Zo'n 90% van de voorstellen van de medewerkers is overgenomen. Je kunt dus stellen dat de nieuwe manier van werken hun manier De Rabobank Hasselt-Nieuwleusen in het kort De Rabobank Hasselt-Nieuwleusen kwam per 1 januari 1993 tot stand door het samengaan van de Rabobanken Hasselt en Nieuwleusen. Zo ontstond een bank met een groot, langgerekt werkgebied ten noorden van de stad Zwolle. Binnen het werkgebied is sprake van drie verschillende kernen waartussen in feite nog altijd weinig uitwisseling plaatsvindt. Hasselt is een kern met een verzorgingsgebied van 8 000 personen, Nieuwleusen zelf bestaat uit een noord- en een zuidkern met een verzorgingsgebied van zo'n 12 000 personen. Het werkgebied is in oorsprong agrarisch van karak ter (melkvee). De bank heeft nu een balanstotaal van f450 miljoen en de uitzettingen zijn verdeeld in 25% agrarisch, 25% HID en 50% particulier. Door het vigerende overheidsbeleid vindt er nog slechts weinig woning bouw en uitbreiding van economische activiteiten plaats. Hasselt-Nieuw leusen heeft 62 fte's en een goede solvabiliteit en rentabiliteit. Hoewel de veranderingsprocessen veel investeringen vergden, is de bancaire produc tiviteit al geklommen van 1.06 naar 1.23.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 25