*9 Corporate desk De inleiders hadden hiermee de toon gezet voor de verde re discussie. Schaalgrootte ligt in Zuid-Limburg gevoelig, of het nu gaat over de schaalgrootte van een gemeente of die van een bank. Voorzitter Sluypers van de Rabobank I leerlen-Hoensbroek-Brunssum had ervaren dat Visie '98 van een bank een behoorlijke schaal vraagt. 'Je hebt omvang nodig om respect af te dwingen. Je huidige klan ten zijn misschien wel tevreden met de schaal waarop je opereert, maar misschien mis je juist om die reden heel veel interessante potentiële klanten. Daarnaar zou ook 'ns onderzoek moeten worden gedaan!' Sluypers pleitte voor hechte samenwerking in gebieden waar banken een gezamenlijke markt bewerken. 'Misschien moeten we zelfs denken aan een Rabobank Zuid-Limburg', schertste hij. Voorzitter I.auvenberg van de Rabobank Landgraaf gaf er de voorkeur aan alle energie te steken in het opbouwen van een goede relatie met de klant. Daarbij speelt in zijn ogen de schaalgrootte van de bank een ondergeschikte rol. Directeur Jamry van de Rabobank Meerssen had voor de bancaire activiteiten een duidelijke voorkeur voor de ontwikkeling van bovenlokale instru menten, zoals een corporate desk. Voor de meer vereni- gingsrechtelijke aspecten zag hij voordelen in het inrich ten van een overlegplatform. Klapstuk Discussieleider Lageweg van Rabobank Nederland had twee medewerksters uitgenodigd hun zienswijze te geven op de Coöperatiediscussie, Visie '98 en het personeels beleid. De manier waarop beide dames op dit verzoek ingingen, vormde voor velen het klapstuk van dit regio- bezoek. Mevrouw Ploumen van de Rabobank Maastricht sprak als haar mening uit dat de coöperatie jongeren onvoldoende aanspreekt. 'Het is een instituut voor oude ren en daar moeten we iets aan doen.' Ze wierp vervol gens een steen in de vrijwel rimpelloze vijver door een duidelijk spanningsveld te signaleren tussen de commer cialiteit (Visie '98) en de identiteit (de Coöperatiediscus sie). 'In die discussie wordt gesteld dat de Rabobank lang achter de klant blijft staan en dat we hem of haar cen traal stellen. Maar in de dagelijkse commerciële praktijk zie ik daar zo weinig van. Zo sluiten we kantoren in klei ne kernen, terwijl we bijvoorbeeld in het segment Bedrij- venadviesgroep uit efficiency-overwegingen het contact met de klant tot een minimum terugbrengen. Daar komt dan de 36-urige werkweek nog 'ns overheen, terwijl ook de noodzaak tot kostenreductie telkens onder de aan dacht wordt gebracht. Dit alles gaat ten koste van de echte aandacht voor de klant'. Ook mevrouw Allerts van de Rabobank Meerssen betreurde het dat de organisatie in de voorbije jaren nauwelijks aandacht voor de leden heeft gehad en dat er nu een moeizame inhaalslag nodig blijkt, die met name van de medewerkers grote inspan ningen vergt. Zij vroeg daarnaast aandacht voor het feit Tijdens de inleiding door de heer Schiffelers. dat Visie '98 voor bepaalde medewerkers een te zware opgave zal zijn, doch dat dit niet uitsluitend aan hen is toe te rekenen. Nog niet voldoende beantwoord Directeur Henk van de Kerk van Rabobank Nederland nam alvast één vinger van de handschoen op door erop te wijzen dat Visie '98 zeker niet betekent dat klanten die door het segment Bedrijvenadviesgroep worden bediend geen volwaardige klanten zijn: 'Niet de klant is onrenda bel, onze bedieningswijze is het. In Visie '98 proberen we een bediening te introduceren waaraan de klant behoefte heeft, maar de invulling daarvan moet lokaal plaatsvin den en is dus zeker niet uniform.' Toch vond Meijer dat daarmee de door mevrouw Ploiunen opgeworpen vraag nog niet voldoende was beantwoord. 'Ik ben blij dat we dergelijke signalen van medewerkers krijgen. Door hen wordt immers onze theorie aan de prakrijk getoetst.' Ook maakte Meijer nog enkele behartigenswaardige opmerkingen over samenwerken. Onder het motto 'wie zelfstandig wil blijven, moet samenwerken' riep hij de banken op om naar passende vormen van samenwerking te zoeken. 'U hoeft daarbij echt niet primair aan fusie te denken. Er zijn ook andere vormen van samenwerking om de eigen deskundigheid te vergroten, maar u zult wel steeds het belang van uw leden en klanten centraal die nen te stellen.' Tenslotte dankte Meijer zijn gastvrouwen en -heren voor een in zijn ogen goed voorbereid, inspire rend en daardoor geslaagd Regiobezoek Op 7 maart 1997 bezoekt de Raad van Beheer Zuid- Drente.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 19