Het moet ook een feest zijn' H Het is bijna zover. Volgend jaar bestaat de Rabobank honderd jaar. Binnen Rabobank Nederland en bij veel lokale Rabobanken wordt al geruime tijd beraadslaagd over de invulling van het jubileumjaar. Eén ding stond vanaf het begin vast: het jubileum dient in elk geval in het teken van het coöperatieve karakter van onze bank te staan. 'En het moet ook een echt feest zijn', aldus Klaas Doornbos, lid van de Stuur groep Honderd Jaar. et jubileummotto 'Toekomst door Samenspel' vind ik uitstekend gekozen. Je kunt zo'n motto aan zakelijke en aan feestelijke activiteiten kop pelen. Het straalt de wil en de bereidheid tot samenwer king uit', aldus Doornbos, voorzitter van de Rabobank Noordelijk Westerkwartier en van de kring Groningen. Doornbos is vanuit zijn bestuurlijke ervaring - ruim 25 jaar bij de Rabobank en als voormalig voorzitter van het onlangs gefuseerde Waterschap Westerkwartier - gevraagd om samen met nog twee andere bestuurders en twee directeuren van lokale banken zitting te nemen in de Stuurgroep Honderd Jaar die onder leiding staat van Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer. Inspirerend tot ver na de eeuwwisseling Doornbos: 'We hebben een unieke kans om dit jubileum juist te kunnen vieren in een periode waarin we als organi satie met Visie '98 een nieuwe commerciële koers inslaan en ons heel intensief bezig houden met het bij de tijd bren gen van onze coöperatieve structuur. We zijn - organisa tiebreed - een koers aan het uitstippelen die tot ver na de eeuwwisseling inspirerend moet zijn en ons onderscheidt van de andere banken. De doelstellingen van het jubileum zijn voor mij glashelder. Aan de ene kant willen we de bui tenwereld laten zien wie we zijn. Daardoor kunnen we ons imago versterken, terwijl het ons ook kan helpen om onze doelstelling 'meer en vooral meer betrokken leden' te bereiken. Ook stelt het feest ons in staat onze maatschap pelijke betrokkenheid - zowel landelijk als op lokaal niveau - te bewijzen. Naar binnen toe kan het jubileum een impuls betekenen voor de houding en het gedrag van onze medewerkers. Het stelt hen in staat beter inhoud te M Doornbos (met een aantal voorstellen voor het 1 OO-jaar logo): 'daad werkelijk bezig voor de gemeenschap. geven aan onze identiteit. Ze kunnen door hun bijdrage aan de verschillende projecten ervaren wat de maatschap pelijke betrokkenheid van hun bank in concreto betekent.' Voor onze medewerkers betekent het jubileumfeest in de ogen van Doornbos automatisch een daadwerkelijke ken nismaking met onze coöperatieve structuur. 'Op dit moment eist Visie '98 alle aandacht op van onze mensen. Maar de inbedding daarvan in onze coöperatiestructuur kreeg tot nu toe nauwelijks aandacht. Door dit jubileum krijgen die medewerkers de kans de coöperatieve gedach te direct in de praktijk te brengen. Samen met onze leden en klanten gaan ze immers projecten selecteren en uit werken die voortvloeien uit onze maatschappelijke betrokkenheid. Medewerkers krijgen daarin een heel belangrijke rol. De Rabobank kiest er voor daadwerke lijk bezig zijn voor de gemeenschap. En daarvoor is meer nodig dan het opentrekken van de geldbuidel.' Bestuurders: nu beginnen Doornbos is niet bevreesd dat de viering van het eeuw feest tot een verzwaring van de werklast zal leiden: 'De Coöperatiediscussie zijn we niet vrijblijvend ingegaan. We zullen door allerlei activiteiten onze identiteit moeten bewijzen. Welnu, juist de activiteiten in het kader van 100 jaar passen daar prima in. Met de viering beogen we natuurlijk ook commerciële doelen, te bereiken door de versterking van de band met onze klanten. Daarom geloof ik dat het voor elke bank mogelijk moet zijn om in het normale activiteitenpatroon een aantal jubileum projecten samen met leden en klanten op te zetten. Ik verwacht dat onze bestuurders in hun beleidsbepalende rol prioriteit zullen geven aan het eeuwfeest. En daarmee moet in feite vandaag al een begin worden gemaakt, wil de bank nog op tijd zijn.' 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1997 | | pagina 13