9 binnen dat werkoverleg zelf een discussie over dat onder werp plaatsvinden. Ik vind dat een duidelijk teken van betrokkenheid van onze medewerkers.' Vijfentwintig leden Vermeulen vervolgt: 'We zijn ook in gesprek met onze leden. Een groep van 25 betrokken, maar kritische mensen - MKB-ers, agrariërs en particulieren - hebben we gevraagd met ons mee te denken over het karakter van de bank. Het eerste gesprek vond ik in zekere zin ontnuchterend. We hebben hen de vragen voorgelegd die ook waren gesteld tijdens de eerste fase van de Coöperatiedis cussie. Je constateert dan dat leden de grootste moei te hebben aan te geven war dat 'coöperatieve' inhoudt. Ze kennen de Rabobank als bankinstelling, niet als vereniging. Ze weten nau welijks iets over de rol van de beheerscolleges en hun rechten als lid. Toch waren wij, maar ook de deelne mers, na afloop buitenge woon tevreden over het verloop van de bijeen komst. Al discussiërend kom je met elkaar toch op een groot aantal herken ningspunten waardoor de Rabobank zich positief onder scheidt van andere banken. Voor ons was dat een duidelij ke vingerwijzing dat we veel meer aandacht zullen moeten besteden aan communicatie en informatie. We zetten de gedachtenwisseling met deze groep van 25 leden zeker voort. Ze hebben ons dat ook gevraagd.' Een eerste activiteit van de Werkgroep Coöperatie was dan ook om nieuwe leden uit te nodigen voor een infor matiebijeenkomst. Hoewel de respons wat tegenviel, bleek een dergelijke bijeenkomst een schot in de roos. Notenboom daarover: je merkt dat ook nieuwe leden enthousiast worden als je ze een duidelijk beeld kunt geven van het karakter van onze bank en de waarde die onze bank heeft voor de lokale gemeenschap. We hebben dat heel sterk ervaren tijdens de jaarvergadering die we onlangs hebben gehouden.' V .-.1 Mevrouw Wijnands: 'Echt naar het geluid van de leden luisteren. aansprekende gastspreker en - na afloop - een informa tiemarkt waarop leden/klanten onderling, maar ook met de medewerkers van de bank een plezierig contact kon den hebben. De vergadering werd door een kleine 300 bezoekers bijgewoond. Ook ruim de helft van de mede werkers was present, hetgeen pleit voor hun betrokken heid. 'De vergadering was gericht op informatie en com municatie', aldus Notenboom. 'Zo hebben we de SSR film 'Moi Doi', de nieuwe weg, vertoond. Het vertonen van die film leverde veel positieve reacties op. De leden vonden dit een aansprekende illustratie van de betrok kenheid van onze organisatie bij de ontwikkeling van het coöperatieve kredietwezen.' Mevrouw Wijnands: 'De film was ook een symbool voor de 'nieuwe weg' die onze bank is ingeslagen in haar relatie met leden en gemeen schap. We willen deze succesvol gebleken lijn voor het organiseren van onze jaarvergadering ook voor de komende jaren continueren, maar we willen daarnaast ook nog andere projecten starten waarmee we uiting kunnen geven aan het karakter van onze bank.' Opleidingsprogramma voor ondernemers De Werkgroep Coöperatie is druk doende andere ideeën uit te werken. Zo bestaat het plan een stichting in het leven te roepen waarmee initiatieven ten behoeve van de gemeenschap kunnen worden ondersteund. Hoewel de bank de stichting financieel zal ondersteunen door een jaarlijkse dotatie, zal zij in het stichtingsbestuur een min derheidspositie innemen. Het stichtingsbestuur kan in eigen autonomie beslissingen nemen over de aanwending van de middelen. Vooruitlopend op de oprichting van deze stichting is in samenwerking met de Stafgroep Eco nomisch Onderzoek van Rabobank Nederland een onderzoek opgezet naar de economische mogelijkheden van het werkgebied van de bank. De resultaten van dit onderzoek zullen in een symposium bij de heropening van het hoofdkantoor van de bank worden aangeboden. Wassink vult aan: 'Daarnaast denken we ook nog aan een opleidingsprogramma voor ondernemers, een soort basisopleiding die hen in staat stelt ook dieper gravende seminars en dergelijke te kunnen volgen.' Voorzitter Wijnands maakt tenslotte duidelijk dat de leden ook meer bij het bankbeleid moeten worden betrokken: 'We denken eraan om klankbordgroepen - wellicht per woonkern - in het leven te roepen. We zijn daar nog niet uit, maar we zoeken naar een structuur waarbij het mogelijk wordt echt naar het geluid van de leden te luisteren. Dat is in mijn ogen heel essentieel als je over een coöperatieve bank spreekt.' 1 Een algemene vergadering met 300 bezoekers In de organisatie van die vergadering heeft de Werkgroep Coöperatie bijzonder veel energie gestoken. Een goede inhoudelijke verzorging van het formele gedeelte, een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 9