denken vooruit, ze dienen zich spontaan aan voor projec ten.' Mede door deze houding is de bank Arnhem in staat snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. 'We participeren graag in allerlei proefprojecten', zegt Wold- berg, 'want we zoeken de vernieuwing. Een stadsbank Cn Poel: 'Een lastige luis in de pels van de concurrentie.' <U moet innovatief zijn.' Prins bevestigt het beeld dat zijn bestuursvoorzitter oproept: 'We zijn er als de kippen bij om nieuwe technologie te adopteren. Zodoende weten "c we ons te onderscheiden binnen onze markt. En we con- CO stateren dat het werkt, ook al pakken dingen soms wat anders uit dan we hadden verwacht.' Arnhem wist bij voorbeeld landelijke bekendheid te winnen met de start van de chipknip. Dat werkt door in het imago van de bank naar de klanten toe. 'We hebben dat aardig naar ons toe weten te trekken', oordeelt Prins en Woldberg is van mening dat de concurrentie mede daardoor flink op achterstand kwam. Een ander voorbeeld van de Arnhem se innovatiedrift is te vinden in het middenmarktproject. Ruim voordat de organisatie begaanbare wegen had gevonden om dit interessante marktsegment aan te boren, timmerde de Rabobank Arnhem met de buurban- ken al aan de weg via een gezamenlijke 'corporate desk'. Nog een ander voorbeeld is de Arnhemse aanwezigheid op het Internet. 'We krijgen uit de markt terug dat wij één van de beste Trefpunten hebben ingericht', merkt Poel op, 'en daarmee positioneren we ons dus op een prima manier als een vooroplopende bank.' Praten als Brugman Door zich te onderscheiden met in 't oog springende pro jecten en natuurlijk met de kwaliteit van haar dienstver lening werkt de stadscoöperatie ook aan verhoging van de ledenbetrokkenheid. Woldberg stelt vast dat er een aantal jaren geleden richting leden weinig te vertellen was. 'Toen leefde de coöperatie in het geheel niet. Niet binnen en niet buiten bank. Nu weet men in brede kring wel dat wij een lokale coöperatieve bank zijn en dat wil len we intensiveren. Maar het is ook zaak dat we begin nen bij onze eigen mensen. Als die het in de dienstverle ning niet uitstralen, kan ik blijven praten als Brugman, maar zal het geen zier helpen. Ik ben dan ook van mening dat je de bank en de vereniging niet kunt opknip pen.' Voorjaar '96 heeft de bank onder de leden een enquête gehouden, gevolgd door een discussie-avond met de kern van meest betrokkenen. 'We zijn gefaseerd bezig', aldus Prins, 'momenteel zitten we nog in een inventarisatiefase waarin we de grote variëteit aan meningen en standpunten peilen. Dat betekent interactie. Er wordt iets losgemaakt, de belangstelling is gewekt.' Hij onderstreept dat de coöperatieve bank bijvoorbeeld met het Internet-Trefpunt in eerste instantie de leden en de plaatselijke gemeenschap vooruit wil helpen. 'We doen dat niet om te verdienen, we houden de drempel De Rabobank Arnhem in het kort De Rabobank Arnhem heeft zich in de loop der tijd ont wikkeld tot een zuivere stadsbank. Het werkgebied wordt gevormd door de groeiende agglomeratie rond de stads kern. Enkele fusies hebben mee ten grondslag gelegen aan de groei van de bank. Het balanstotaal bedraagt momenteel zo'n f 900 miljoen. Daarbij heeft de bank de zorg voor een belegd vermogen van ongeveer f 300 mil joen. Het aantal fte's is 140. Door het zeer actieve volume beleid dat vroeger in de particulierenmarkt werd gevoerd, heeft de bank daar vanouds een ruim aandeel. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig heeft de bank veel kanto ren gesloten. Ze heeft er nu nog 11. Tegenwoordig is de bank een echte HID-bank die een sterke groei laat zien in de sector van het MKB. bewust zo laag mogelijk.' Na alle inspanningen ziet Woldberg de algemene vergadering van dit jaar als belangrijk ijkpunt. 'Uit de opkomst en respons zal daar moeten blijken hoe hard we op dit traject door kunnen.' Ondertussen zijn de Arnhemse voormannen ook geza menlijk naar de cursus 'Coöperatief besturen en managen' geweest. Daar hebben ze gedrieën een 'ambitie statement' voor de Rabobank Arnhem geformuleerd. Niet zonder reden zien zij de toekomst met vertrouwen tegemoet. 'Het is een wereld van verschil met waar we vandaan komen', besluit Poel. 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 22