Meer maatwerk bij ondersteuning bestuurders 7 De Stofgroep Coöperatie nam vorig jaar het initiatief de ondersteu ningsbehoeften van bestuurders te onderzoeken. Daarbij stonden twee vragen centraal: de waardering van het huidige aanbod en de wense lijkheid van bijstelling daarvan. De vele veranderingen binnen en bui ten de organisatie stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van bestuurders. In de ondersteuning vanuit Rabobank Nederland betekent dit meer maatwerk, een betere onderlinge samenhang in de informatie en een duidelijker enting op de bestuurlijke praktijk. Op basis van de onderzoeksresultaten kan nu - rekening houdend met de uitkomsten van de Coöperatiediscussie - de hand aan de ploeg worden geslagen. Het onderzoek heeft een scherp beeld opgeleverd van de wijze waarop de bestuurders hun functio neren ervaren en de ondersteuning die ze daarvoor nodig vinden. Ook is een idee gevormd over de manieren waarop bijstellingen in het ondersteuningsaanbod moge lijk zijn. Het is komen vast te staan dat het huidige ondersteuningsaanbod een goede basis voor de toekomst biedt. In Bank Bestuur der en in de 'Aanvulling op het Bestuurderspro gramma 1996' (juni 1996) is al inhoudelijk bij het onderzoek stilgestaan. Inmiddels heeft de Staf- groep Coöperatie, in samenwerking met het bureau Kessels Smit dat het onderzoek uitvoerde, een kader voor ondersteu ning ontwikkeld. In dit kader zijn de ondersteu ningsdoelen, de wijze van ondersteuning en de beoogde leereffecten aan elkaar gekoppeld. Het nieuwe beleid zal zich sterker dan nu richten op de bestuurlijke praktijk. Daar bij kunnen voor de ondersteuning lokale vragen als aan grijpingspunt dienen. De ondersteuning zal meer elemen ten van maatwerk gaan bevatten. Ook zal onderscheid worden gemaakt tussen zittende, nieuw benoemde en potentiële bestuurders. Het gaat daarbij zowel om bestuurders individueel als om colleges als geheel. Geen overbodige luxe Meer dan nu zal de onderlinge samenhang in kennis en O vaardigheden, nodig voor het functioneren als Rabo- bankbestuurder, centraal staan. Dit betekent tegelijker- tijd meer aandacht voor het onderling aanvullend karak- *r ter van de diverse ondersteuningsvormen, zoals conferenties en bijeenkomsten voor bestuurders, het blad Bank Bestuurder, het videomagazine Bank in Beeld T voor Bestuurders en de Leidraad Bestuurders. Zo krijgt de Leidraad een meer probleemgerichte opzet, terwijl Qj Bank Bestuurder zich zal inspannen het twee-richtin- genverkeer een zwaarder accent te geven. De formule van 00 Bank in Beeld voor Bestuurders ondergaat op basis van het onderzoek een geleidelijke aanpassing. Naast de ondersteuning van individuele bestuurders, lijkt ook een sterker accent gewenst op college- en bankge- richte ondersteuning. Het ondersteuningskader voorziet in een aantal specifieke instrumenten die afhankelijk van de plaatselijke situatie kunnen worden ingezet. Ook heb ben bestuurders te kennen gegeven grote behoefte te heb ben aan uitwisseling van ideeën, kennis en ervaringen met collega-bestuurders en directeuren van nabijgelegen of vergelijkbare referentiebanken. De Stafgroep Coöpera tie wil dit mogelijk maken, waarbij ook wordt gedacht aan de opzet van een 'Bestuurdersinfocentrum'. Zo wordt parallel aan de Coöperatiediscussie gewerkt aan een ondersteuningsaanbod voor bestuurders dat goed toegesneden zal zijn op de eisen van de tijd en de toenemende kwaliteit van de bestuurders. Gezien het pad van ingrijpende coöperatievernieuwing waarvoor de Rabobankorganisatie heeft gekozen is dat zeker geen overbodige luxe. Bank Bestuurder zal u van deze ont wikkelingen op de hoogte houden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 7