6 vaak jarenlange - voorgeschiedenis. Wijffels daarover: 'Ze zijn het gevolg van een anticiperen op de toekomst. Kr is geen sprake van een opzienbarende breuk in het beleid, een plotsklaps ingezet offensief of iets dergelijks. En er is zeker geen sprake van potverteren. We zijn over een langere periode bezig de organisatie in positie te hou den om in sterk veranderende markten te blijven leveren wat klanten willen. Vergeet niet dat veel van onze tradi tionele klanten nu in een fase zijn gekomen dat ze hun bedrijvigheid overdoen aan de volgende generatie en wij willen hen daarbij die producten en diensten leveren, waaraan ze nu behoefte hebben. En dat zijn andere pro ducten dan de traditionele, waarmee we tot een jaar of tien terug konden volstaan. Met het oog daarop gingen we zo'n vijf jaar geleden onze strategische alliantie met de Robeco Groep aan en namen we een substantiële par ticipatie in Gilde. Onlangs hebben we onze invloed in deze ondernemingen sterk uitgebreid om de garantie te hebben dat we de beschikbare producten voor onze klanten ook in de ver dere toekomst en in de door ons gewenste vorm kunnen blijven inzetten. En met het omdopen van het Centrale Bankbedrijf in Rabobank International is er sprake van het hijsen van een vlag die de lading dekt. Het merendeel van de activiteiten speelt zich immers al internationaal af, terwijl op dit moment ook al het grootste deel van de medewerkers van Rabobank International in het buitenland opereert. Ook met Inter polis, De Lage Landen en Nedship Bank hebben we langzaam maar zeker toegewerkt naar een bundel gespecialiseerde bedrijven die er stuk voor stuk mogen zijn. Met onze bestaande dienstverlening en onze acquisities zijn we in staat onze doelstellingen - ook in de verdere toekomst - te blijven realiseren. Rabobank Nederland is daarmee een soort houdstermaatschappij geworden. Ik verzet me overigens tegen het beeld dat het Werkgebied Aangeslo ten Banken eveneens deel zou uitmaken van die bundel. De ondersteuning van de lokale banken was en blijft onze kernactiviteit. Het WAB hoort dus als kernactiviteit in Rabobank Nederland en zal in mijn optiek nooit een dochter kunnen worden.' 'Groeifonds' Rabobank Nederland 'Met haar dochterbedrijven ondersteunt Rabobank Nederland de lokale banken. Over het beheer van die dochters dient Rabobank Nederland aan de banken ver antwoording af te leggen. Bij hen berust immers uiteinde lijk, als aandeelhouders van Rabobank Nederland, het eigenaarschap. Ik kan me voorstellen dat we dat apart gaan structureren. De aandeelhoudersrol van de lokale banken is nu niet goed herkenbaar. Die komt nergens duidelijk aan de orde, niet in de CKV als beleidsadvise- rend orgaan, en ook de Algemene Vergadering is niet het juiste platform voor die rol. Het is een aspect dat we zeker moeten gaan verkennen. De vorig jaar vernieuwde financiële verhoudingen maken het inmiddels ook moge lijk. Het 'Groeifonds' Rabobank Nederland is er zo ongeveer klaar voor.' Duidelijk is dat Wijffels ook hier een volwaardig prestatie-controle-mechanisme inge bouwd zou willen zien, waarbij aan de banken wordt gerapporteerd over belangrijke ontwikkelingen, zoals de gepleegde investeringen, de kosten en opbrengsten, en waarbij de banken inzicht wordt gegeven in de waarde- ontwikkeling van hun aandeel in Rabobank Nederland. Ook de democratie rekent af Naar de mening van Wijffels is de klantrelatie van de lokale banken met het WAB nog steeds voor verbetering vatbaar. 'Voor dat doel beschikken we 1111 over een sys- i 'De ondersteuning van de lokale banken was en blijft onze kernactiviteit. teem van specifieke permanente tevredenheidsmetingen. We willen van dag tot dag weten hoe onze dienstverle ning wordt beleefd. Ik neem daar frequent kennis van. Het is natuurlijk irreëel te veronderstellen dat ooit ieder een tevreden zal zijn. Een zekere spanning tussen centraal en decentraal is van alle tijden en ook de hectiek van elke dag draagt bij tot deze spanning. Komt deze spanning echter voort uit een misplaatst superioriteitsgevoel van medewerkers van Rabobank Nederland, dan vind ik het volkomen terecht dat onze lokale mensen dit heel hoog opnemen. Dat past niet in onze verhoudingen. Lokale banken worden afgerekend door de markt: een ontoerei kende dienstverlening, betekent marktaandeel- en imag- overlies. Rabobank Nederland wordt in haar relatie met de lokale banken in feite afgerekend door de democratie en dat is zeker ook effectief. Neem maar rustig aan dat de rondvraag tijdens de laatste Algemene Vergadering in onze 'Tilburgse' burelen hard is aangekomen!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 6