mensen het zijn en hoe ze in het leven en in hun werk staan. Potentiële kandidaten zijn vooral getaxeerd op hun veranderingsbereidheid, wat gezien onze omstandig heden een belangrijk selectiecriterium was.' Mevrouw Anneke Löwik onderstreept dat er met een in korte tijd enorm veranderd bestuur, waarvan bovendien de gemid- Voorzltter Steenland (i): 'We leren met elkaar te akkeren.Naast hem de heren Vergeer en Oosterom. delde leeftijd flink is gedaald, nog veel werk aan de win kel is. 'We staan eigenlijk nog maar aan het begin en zijn eigenlijk nog volop bezig met een proces van stroomlij ning.' Directeur Bert Wibbens constateert op zijn beurt dat het bestuur zich als belangrijkste resultante nu reeds sterk concentreert op de hoofdlijnen: 'Je merkt dat dit bestuur is georiënteerd op het uitstippelen van de strate gie. Het houdt z.ich bezig met het beleid en de check op de implementatie daarvan.' Het sleutelwoord 'We zien het als een belangrijke taak het beleidsplan van de bank af te checken', legt Oosterom uit, 'en dat doen we per kwartaal aan de hand van stuurgrootheden.' Mul der wijst op de sterke kanten van zijn bestuur: de bestuursleden hebben stuk voor stuk ook in de praktijk frequent met de bank van doen, de ervaringen gaan dus over tafel. De kwaliteit, de snelheid, de bereikbaarheid, de professionaliteit, overal hebben ze zicht op. Dat maakt het soms wel eens knap lastig voor me!' Ook daaruit blijkt dat de wind in Gouda anders is gaan waaien. Voor zitter Steenland: 'De klassieke coöperatie is verleden tijd. Eigenlijk is de genadeklap al in de jaren '60 en '70 geko men. Toen was het immers alleen nog maar een kwestie van winst maken. Om de coöperatie zelf bekommerde zich niemand. Nu hebben we als organisatie en ook hier in Gouda in de Coöperatiediscussie de afweging opnieuw gemaakt. Belangrijke conclusie is dat je juist als coöpera tieve bank je leden en klanten iets goeds te bieden moeten hebben. Klantgerichtheid betekent commercieel goed bezig zijn met een op de klanten en gemeenschap gericht beleidsplan. Een brede dienstverlening van goede kwali teit is het sleutelwoord.' Mevrouw I.öwik als enige niet- ondernemer in het gezelschap, ziet zichzelf daarbij als een kritische particuliere klant in het bestuur: 'Ik merk dat ik de dingen toch anders bekijk dan de bankmensen. Mijn rol in het bestuur speel ik vooral vanuit de invalshoek van het klantgericht denken. Ik signaleer in het belang van de klant. Naar mijn stellige overtuiging is klantgerichtheid het sleutelwoord voor de toekomst.' Moeilijk uit te roeien misverstand 'Zo leren we met elkaar te akkeren', oordeelt Steenland, 'dat wil zeggen we zijn bezig goed vast te stellen wat we als bestuur willen. We moeten een duidelijke rol spelen vanuit de klanttevredenheid en de klantbediening. Daar bij gaat het uiteindelijk ook om het zetten van concrete stappen. Visie '98 noopt ons nu ons bankgebouw, waar we veertien jaar in bankieren, te verbouwen. We zijn druk doende die Visie te vertalen in stenen, zeg ik wei eens. Het bouwkundig verhaal, de begroting, neemt nu veel van onze tijd in beslag.' Oosterom onderstreept dat het bestuur als resultante van het vernieuwingsproces met de 'grote zaken' van de bank bezig is. 'Er zijn forse verschillen met zo'n vier jaar geleden. Mijn voorganger in het bestuur was heel anders bezig. Die was toch voor namelijk in de weer met taxaties en financieringen.' Ver geer wijst erop dat deze veranderingen niet mogen wor den onderschat. 'Je kunt tegenover klanten niet genoeg benadrukken dat je als bestuurder niet meer over indivi- Gesprekspartner$ in Gouda: BernardOosterom is directeur van een potplantkwekerij met meerdere vestigingen (in totaal 6 hectare kamerplanten, 40 medewerkers). Hij is sinds 4 jaar lid van het bestuur. Ton Vergeer heeft een aannemingsbedrijf met 30 medewerkers. Hij kwam in 1981 in de raad van toezicht en is sinds 2 jaar lid van het bestuur. Gerard Steenland is directeur van een chocoladefabriek met 100 medewer kers. Van de productie wordt 80% geëxporteerd. Hij kwam in 1979 in de raad van toezicht en stapte na 2 jaar over naar het bestuur. Inmiddels in zijn derde jaar als voorzitter. Anneke Löwik-Eeftink is werkzaam in het onderwijs als remedial teacher en is actiefin het verenigings- en vrijwilligerswerk. Zij is sinds 4 jaar opgeno men in het bestuur. Joop Mulder is vanaf '68 werkzaam in de Rabobankorganisatie en kwam in '72 naar Gouda. Hij was daar respectievelijk onderdirecteur, directeur Com merciële Zaken en sinds vorig jaar april eindverantwoordelijk Algemeen Directeur. Bert Wibbens RA werkt sinds 1971 bij de Rabobankorganisatie. In '87 - na een langjarig verblijf bij de Accountantsdienst van Rabobank Nederland - trad hij in dienst bij de Rabobank Gouda als onderdirecteur. Sinds vorig jaar is hij directeur. Niet bij het gesprek aanwezig was bestuurslid mr. Paul Onland, Directeur Beheer van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda en sinds 3 jaar als bestuurslid aan de bank is verbonden. 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 21