te nemen, omdat met name bij dit college de klankbord- functie is neergelegd', aldus Cees Torn, sinds 5 jaar lid van de raad van toezicht - sinds 1995 als voorzitter - en werkzaam in de informatisering. Torn vervolgt: 'We heb ben voor een informele aanpak gekozen. We nodigden onze leden uit tijdens 'huiskamergesprekken' die overigens wel op de bank plaatsvonden. We wilden in een informele sfeer, als het ware met de benen op tafel, een gedachtenwisseling over het coöperatieve karakter van de bank en de verwachtingen die bij onze leden over de bank leven. Die aanpak hebben we tot nu toe als uiterst succesvol ervaren.' Geen agenda Directeur IJzerman, sinds 4 jaar directielid, waarvan het laatste jaar als enig directeur van de bank, stelde de huiskamergroepen samen. IJzerman daarover: 'De groepen bestonden uit negen personen. Ze waren samengesteld uit agrarische en niet-agrarische ondernemers en uit particulieren. De deelnemers zijn door mij vrij willekeurig gekozen en mondeling bena derd. Ik was verrast door de grote bereidheid om mee te doen. Twee leden van de raad van toezicht en ikzelf woonden de bijeenkomsten bij. De opzet was om tot een vrije uitwisseling van gedachten te komen. Dus geen agenda en ook geen verslag. Wel zogen we als een spons alle informatie op, want het spreekt vanzelf dat we als bank ons voordeel kunnen doen met de op deze wijze verkregen informatie. In de eerstkomende algemene ver gadering willen we een beeld geven van de uitkomsten van deze huiskamergesprekken. Het waren perfecte en uitermate inspirerende bijeenkomsten.' Voordeelscenario De aanwezige leden van de raad van toezicht delen IJzer- rnan's mening. Greven: 'Ik denk dat we met het onge structureerde karakter van de discussie een uitstekende keuze hebben gemaakt. Langs die weg kwamen toch alle belangrijke onderwerpen aan de orde. Ook de verschil lende coöperatiescenario's, waarover we in de organisatie hebben gediscussieerd. Het viel me daarbij op dat leden nauwelijks perspectief zien in een voordeelscenario. Ze redeneren daarbij heel nuchter dat voordeel voor de een altijd ten koste zal gaan van een ander.' Aanvullend merkt Torn op: 'Als rode draad kwam steeds naar voren dat onze leden een perfecte dienstverlening verwachten en ons daarop beoordelen. Mij is 'n opmerking van een deelnemer bijgebleven die van de bank een dienstverle ning verwachtte, gekenmerkt door - eenmaal per jaar - een grondige analyse van zijn bancaire relatie en een daarop volgend deskundig en persoonlijk gesprek. Het heeft me ook getroffen dat juist de agrariërs zich een groot voorstander toonden van de verbreding van ons bankbedrijf. In hun ogen zouden we anders een fors kwaliteitsverlies tegemoet kunnen zien. We hebben van zelfsprekend ook aan de leden gevraagd wat voor hen de betekenis van onze coöperatieve structuur is. Je moet dan geen uiterst concrete antwoorden verwachten. Het is vaak een gevoelskwestie. Opgemerkt werd dat onze bedrijfsvorm wel degelijk een rol in de bankkeuze speelt; zo in de sfeer van: als de Rabobank haar coöperatieve structuur verlaat, verliest de bank veel van haar aantrek kingskracht en is ze niet langer de instelling waarmee we zaken willen doen.' Ook medewerkers welkom De bank heeft nu drie huiskamergesprekken gevoerd. Het enthousiasme van de deelnemers heeft ertoe geleid dat ook voor het najaar een aantal van dergelijke gesprekken op de agenda is genomen. Met de medewer kers zal een vergelijkbare aanpak worden gevolgd. Ook zij zullen op korte termijn voor een huiskamergesprek worden uitgenodigd, waarbij ze dezelfde vragen krijgen voorgelegd. 'Onze mensen dragen onze coöperatieve identiteit uit. Zij moeten dus overtuigd zijn van de waar de ervan. Daar willen we veel energie in steken', aldus directeur IJzerman. Van de Burg tenslotte: 'We beschikken nu over een jonge raad van toezicht. Ik denk dat de bank daar veel baat bij heeft door de vele impulsen die ze van deze nieuwelingen ontvangt. De komende algemene vergadering zal een andere zijn dan de voorafgaande. Veel van onze gasten in de huiskamergesprekken hebben al aangekondigd dat ze die vergadering willen bijwonen. Ze zijn nu zowel betrokken als goed geïnformeerd. Dat werkt positief door in de kwaliteit van de vergadering.' Greven (tweede van rechts): 'nauwelijks perspectief in voordeelscenario.' Naast hem H. van de Burg. I I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 11