7 Wijffels: 'Customer-value.' hij de vergadering zijn zorgen overbracht over de ontwik kelingen in het eerste kwartaal. Zoals dat een bankier past, dempte hij echter onmiddellijk een bij de aanwezi gen opkomend gevoel van euforie: 'Ik verwacht niet dat we deze vliegende start van 1996 gedurende de rest van dit jaar kunnen volhouden.' Boeiend was zijn visie - van uit het bedrijf van de bank gezien - op de resultaten van de Coöperatiediscussie tot nu toe. Hij plaatste deze in het licht van een wereldwijde bezinning op de missie van ondernemingen en gebruikte de terminologie die bij der gelijke internationale discussies gebruikelijk is. Zien vrij wel alle grote ondernemingen hun missie in de verster king van de shareholder- of stakeholder-value, voor de Rabobank zag Wijffels de uitkomst van de discussie in het vergroten van de customer-value: het scheppen van toegevoegde waarde voor de klant. Hij schetste daarbij drie richtingen: een toegespitste dienstverlening, innova tie en bijmenging met elementen van leden-voordeel, waarbij hij onder meer wees op de Tante Agaath- faciliteiten. Rabobank International 'Na de doorvoering van de nieuwe financiële verhoudin gen mag u Rabobank Nederland, waarvan u sindsdien als aandeelhouder geen dividend meer ontvangt, beschouwen als een groeifonds,' hield Wijffels vervolgens zijn gehoor voor. 'In 1995 heeft Rabobank Nederland een eigen bijdrage aan het organisatieresultaat geleverd van ruim 'n half miljard, maar het is nog te vroeg om dit als dividend aan u uit te keren. Ook het Centrale Bank bedrijf heeft aan dat resultaat een belangrijke bijdrage geleverd en zojuist een nieuw meerjarenplan opgesteld dat uiterst ambitieus is. Er lijkt nu alle aanleiding dit bedrijf een zelfstandiger status te geven. Dat betekent overigens niet dat het CBB - vanaf dit moment 'gelabeld' als Rabobank International - het huis van Rabobank Nederland zal verlaten. Wel krijgt het een eigen apparte ment in dat huis. Misschien met een eigen in- en uitgang', aldus 'huisvader' Wijffels. Aan het slot van zijn toespraak ging Wijffels uitgebreid in op het hoe en waarom van de 50% participatie in het beheer van de Robeco Groep, die aan de vooravond van de Algemene Vergadering bekend was gemaakt. Hij noemde deze participatie een zeer rendabele, maar vooral een zeer noodzakelijke. Dit laatste met name door de snelle bancaire ontwikkelingen waardoor vermogensbe heer een kern-product is geworden en niet meer in natio nale, maar in Europese dimensies moet worden gedacht. 'We moeten meester blijven over onze eigen toekomst,' zo besloot hij deze toelichting. Interpolis Nadat voorzitter Meijer met veel waardering afscheid had genomen van drie scheidende leden van de colleges van Rabobank Nederland en prof. dr. Lense Koopman als nieuw lid in de Raad van Beheer welkom had gehe ten, stelde hij als laatste agendapunt de rondvraag aan de orde. Maar liefst drie afgevaardigden meldden zich hier voor aan. Vanuit St. Oedenrode werden kritische uit spraken gedaan over de nog steeds haperende dienstver lening van Interpolis, een aangelegenheid die ook in de laatstgehouden Centrale Kringvergadering de nodige aandacht had gehad. De Rabobank Den Bosch haakte in op de eerdere aankondiging van Meijer om in het kader van het 100-jarig bestaansfeest van Rabobank Nederland maatschappelijke thema's te kiezen. De Bossche bestuur der deed de - door Meijer op prijs gestelde - suggestie hierbij ook onderwijsprojecten te betrekken. De laatste deelnemer aan de rondvraag betreurde het dat het nieuws rond de Robeco Groep reeds aan de vooravond van deze vergadering naar buiten was gebracht. Vanuit de organi satie gezien, zou aankondiging tijdens deze vergadering

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 7