'W Algemene Vergadering 1996 5 Toekomst door samenwerking De herijking van de coöperatieve grondslagen, de imple mentatie van Visie '98, het nieuwe beleidsplan van het Centrale Bankbedrijf en de intensivering van de relatie met de Robeco Groep. Resultaten van strategische dis cussies die we voeren om klant en lid een steeds bredere en meer verfijnde dienstverlening te bieden. Op de Alge mene Vergadering kwam de samenhang helder naar voren. Duidelijk werd ook dat nu de coöperatieve prak tijk aan de beurt is. 'Lokaal moet ruimte worden gemaakt voor elkaar', was een belangrijke boodschap van Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer. e komen thans in een fase waarin niet alleen bezinning, maar vooral ook daden worden verwacht'. Direct aan het begin van zijn inlei ding gaf Meijer zijn gehoor te verstaan dat in de coöpera tievernieuwing nu de daad hij het woord zal moeten wor den gevoegd. 'Ik realiseer me heel goed dat dit de moeilijkste fase wordt', zei hij, maar hij schetste tegelij kertijd een inspirerend beeld van de bank in het jaar 2000: 'Als we doen wat nu hebben afgesproken dan zul len we ons bij de eeuwwisseling mogen verheugen in veel tevreden klanten en leden, in medewerkers die allemaal graag bij ons werken en in een maatschappelijke omge ving die ons waardeert. Wij zijn dan een organisatie van en voor ondernemende mensen, die continue mee veran dert met de ambities en idealen van haar leden en klan ten. Ik zie dan een bank waarop leden directe invloed hebben en die daardoor weet wat mensen beweegt en bindt. Ik zie een organisatie met visie op sociaal-econo mische ontwikkelingen, voortdurend in gesprek met de mensen waarvoor zij is opgesteld. Dat is bepaald geen geringe ambitie. Maar het is wel de logische consequentie van de gemaakte keuzen. Tegelijkertijd is het een inspire rend perspectief dat zeer de moeite is om na te streven.' Communicatie-campagne Het is een proces dat een eenheid met een grote verschei denheid zal doen ontstaan. Verscheidenheid die ook tot uitdrukking zal komen in lokale programma's om leden te werven en de ledenbetrokkenheid te vergroten, in eigen uitwerkingen van voordelen voor de leden en in participatie en inspraak van leden. 'Ik roep u op hiervoor eigen plannen te maken en voor het eigen werkgebied doelstellingen en doelgroepen vast te stellen', sprak Meijer. Hij wees erop dat mensen zich in toenemende mate geroepen zullen voelen ontwikkelingen zelf aan te pakken. Daarvoor komt er op veel terreinen behoefte aan samenwerking. 'Wij kunnen in onze werkgebieden op Meijer: 'Ik zie dan een bank waarop leden directe invloed hebben.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 5