Twee geldwinkels en een adviescentrum Op bezoek bij Zevenhuizen-Moerkapelle Sluiten we dat kantoor of niet? Een vraag die de gemoederen in menig bestuurskamer flink kan bezighouden en zelfs verhitten. Hoe efficiënt mag een bank zijn en ten koste waarvan mag dat gaanEen tweestrijd die bij de Rabobank Zeven huizen-Moerkapelle nog nawoedt. Daar lijkt men erin geslaagd aan de coöperatieve aspiraties een efficiënte mouw te passen. 'We zijn geen appara- tenbank'. Maar weinig Rabobanken kunnen zich permitte ren voor kortere of langere tijd een verliesge vend kantoor open te houden. Toch is het een probleem waarmee veel Rabobanken vroeg of laat - bij voorbeeld in de nasleep van een fusie - te maken krijgen. Dan dreigen kleine kernen - ooit in het trotste bezit van een eigen Rabobank - er alsnog aan te moeten geloven. Ook bij de Rabobank Zevenhuizen-Moerkapelle kent men deze problematiek. Tijdens ons bezoek aan de bestuurskamer komen de talrijke aspecten aan de orde. Voorzitter van het bestuur drs. Jan Boersma, voorzitter van de raad van toezicht Henk Bukman en directeur Arno Lamot geven daarbij blijk van een diepgaande betrokkenheid bij hun bank en de organisatie. 'Als we Moerkapelle sluiten, ontstaat er een storm van protest', merkt Bukman al op voor het gesprek goed en wel is begonnen. Te merken is dat deze glastuinder in ruste, een fel pleitbezorger is van de Moerkapelse belangen. Hij weet bestuurlijk van wanten - zo was hij ondermeer Filosoferend over de inrichting van de bank. V.l.n.r. de heren Boersma, Lamot en Bukman.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 24