Kring Midden-Holland: het kan ook anders De kringvergadering heet bij uitstek het overlegplat form te zijn waarop de dialoog tussen Rabobank Neder land en de lokale banken kan plaatsvinden. Vertegen woordigers van de Raad van Beheer en de Hoofddirectie discussiëren immers met een beperkte - tot één kring behorende - groep banken over de belangrijkste beleidsontwikkelingen. Toch valt niet te ontkennen dat de kwaliteit van het overleg vaak te wensen overlaat. Een groep Rabobankmanagers zag het als een uitdaging de mogelijkheden van de kringvergadering op een hoger plan te brengen. De kring Midden-Holland maakte kennis met een wel zeer originele aanpak en wil op de nieuwe weg doorgaan. lke kringvergadering zit min of meer ingeklemd tussen twee Centrale Kringvergaderingen. Dit bete kent dat de kringvergadering sterk wordt gedomi neerd door de agenda van de voorafgaande CKV. Dit past in onze consensus-cultuur die immers streeft naar een zo breed mogelijke gedragenheid. In de kringvergade ring krijgt en neemt de Hoofddirectievertegenwoordiger meestal uitgebreid de gelegenheid om de in de CKV gege ven toelichting nog 'ns dunnetjes over te doen. Dit lijkt wat dubbelop, zeker als de aanwezigen ook het verslag van de CKV al hebben doorgelezen. Kringvergaderingen krijgen daardoor vaak het karakter van een top-down benadering, waarbij de standpunten al vastliggen. Dat komt de waardering voor de kringvergadering niet ten goede. Voor menig kringbestuur aanleiding initiatieven te nemen om door een andere opzet van de kringvergade ring de participatie te verbeteren en het democratisch gehalte ervan te verhogen. Ook Wijffels doet mee Een projectgroep bestaande uit zes managers van lokale banken en van Rabobank Nederland - 'studenten' van de MBA-opleiding in Nijenrode - kozen het verbeteren van de interne communicatie binnen de Rabobank als studieopdracht. Ze voelden zich met name uitgedaagd om hun energie allereerst te steken in het verbeteren van de kringvergaderingen. Omdat drie van hen binnen de kring Midden-Holland opereren, werd deze kring - met een kleine 25 banken - uitgekozen. Voor hun plannen vonden ze het kringbestuur onmiddellijk aan hun zijde. Ook drs. Herman Wijffels die namens Rabobank Neder land de kringvergadering op 17 april zou bijwonen zegde alle medewerking toe. De aanpak was grondig: de pro jectgroep streefde een dusdanig verloop van de kringver gadering na dat er sprake zou zijn van een brede partici patie van de deelnemers, een echte dialoog en de mogelijkheid tot zaken te komen. Daarbij werd gekozen voor een bijzonder aansprekende vorm om de aanwezi gen duidelijk te maken wat er aan de kringvergadering te verbeteren viel. Twee medewerkers van TOUCHE, trai ning theater, uit Utrecht illustreerden op een cabaret achtige wijze de cultuur van het vergaderen en van de (omzichtige) wijze waarop we binnen de Rabobankorga- nisatie met elkaar omgaan. Uit de reacties bleek veel her kenning. Dat het 'roer om moest' maakten ze tot grote hilariteit van de aanwezigen duidelijk door iedereen uit te Het roer gaat om: de stoelen worden omgedraaid. ZO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 20