ken. Banken zouden meer in de huid van de ondernemer moeten kruipen. Discussieleider Willem Lageweg van Rabobank Neder land zag in de beide inleidingen voldoende uitdaging aan de banken om tot een hechtere samenwerking te komen. Veel concrete initiatieven in die richting waren nog niet genomen - de 'Kop' heeft kennelijk een nogal individu alistische inslag maar bereidheid bleek er wel te zijn. Continuïteit in het relatiebeheer De bedrijfsbezoeken - voor de leden van de Raad van Beheer telkens weer inspirerend - gaven ook tijdens dit bezoek aanleiding tot een scala van opmerkingen. Veel ondernemers waarderen de kwaliteit van het relatie beheer van de Rabobanken, maar tekenen daarbij gelijk tijdig aan dat continuïteit in het relatiebeheer zeker zo belangrijk is. De noodzaak van een goede overdracht van werkzaamheden en daardoor een goede introductie van nieuwe medewerkers kwam hierbij duidelijk naar voren. Opvallende uitspraken die daarnaast tijdens een terug blik op de bedrijfsbezoeken waren te noteren, hadden betrekking op het belang van een goede en integrale financiële advisering die in het productaanbod van de Rabobank te weinig accent krijgt. Ook sprak een onder nemer zich kritisch uit over een door hem ervaren te cen tralistische leiding van Rabobank Nederland. Interessant was voorts de opmerking van een ondernemer dat hij het onjuist vindt dat met de Rabobank over een offerte is te onderhandelen, terwijl de Rabobank stelt dat zij haar dienstverlening verricht tegen de scherpste tarieven. De leden van de Raad van Beheer hadden ook ditmaal de ondernemers gevraagd naar hun ervaringen met de co- operatieve structuur van de Rabobank. Uit de reacties kwam naar voren dat op dergelijke vragen nauwelijks antwoorden zijn te verwachten. Toch noemden alle ondernemers kenmerken op die de Rabobank typeert als een andere bank: persoonlijk, betrokken, op continuïteit gericht en uitstekend in het werkgebied ingevoerd. Geen doem- maar doedenken Voor het avondprogramma veegde discussieleider Lage weg een aantal onderwerpen bij elkaar die in het middag programma wel waren aangestipt, maar nog een verdere onderlinge gedachtenwisseling nodig hadden. Door een personeelsvertegenwoordiger, de heer Ruigrok van de bank Kop van Noord-Holland, werd er op gewezen dat de snelle ontwikkelingen bij de bank en de daarmee gepaard gaande hogere opleidingseisen zullen leiden tot een uitstoot van bepaalde categorieën medewerkers. Zonder een goede planmatige aanpak kan dit in een gebied waar toch al veel verborgen werkeloosheid bestaat en nieuwe werkgelegenheid uitblijft, betekenen dat medewerkers geen perspectief meer zien. Ook wees hij op de extra risico's van de weinig evenwichtige leef tijdsopbouw bij de banken. Dit 'doemdenken' moest en Op bedrijfsbezoek bij de Coöpera tieve Visafslag Den Oever. De heer Schouwenaar, directeur van de vis afslag, geeft prof. Moerland (I.) en mr. Schijf uitleg. kon plaatsmaken voor doedenken: tijdige, maar vooral duidelijke informatie én het maximaal inzetten van beschikbare instrumenten. 'Ook dat is een coöperatieve opdracht', aldus Ruigrok. Van bestuurderszijde werden vervolgens kanttekeningen geplaatst bij de voortgang van de informatisering. Het werd zorgelijk genoemd dat de ontwikkelingen zodanig zijn dat de besturen volgend in plaats van leidend zijn geworden. Hoofddirectielid dr. Wim van den Goorbergh voelde hierin mee. Wel wees hij op de grote complexiteit van de informatisering. Aan de ene kant zag hij ontwik- S kelingen in de informatisering om menselijke inzet te ondersteunen en te komen tot productiviteitsverhoging. z Dergelijke projecten hebben een bijna industrieel karak- Oï ter; er moet een leercurve worden doorlopen die vrijwel nooit geheel foutloos zal zijn. De centralisatie van de OLA/OLO verwerking is daarvan een goed voorbeeld. -g Toch kan na forse aanloopproblemen in de eerste paar maanden nu worden vastgesteld dat er sprake is van een stabiel proces, dat zijn nut heeft bewezen. Informatise- c ring wordt daarnaast in toenemende mate ingezet om bepaalde ondernemingsbeslissingen te vergemakkelijken. Daar zitten veel haken en ogen aan, door Rabobank Nederland worden fouten gemaakt en verwachtingen worden niet steeds waargemaakt. De invoering van der gelijke ontwikkelingen, waarbij ook te denken is aan Internet en Database-marketing vraagt ook veel deskun digheid in de sfeer van systeembeheer op de lokale bank. Ook daaraan ontbreekt het nogal eens. Ook discussie met medewerkers Het pleidooi van mevrouw Bleeker, medewerkster van de bank Langedijk, om niet alleen de leden, maar ook mede werkers daadwerkelijk te betrekken bij de Coöperatiedis cussie, werd door voorzitter Meijer van de Raad van Beheer van harte onderschreven. Uit een korte rondvraag bleek overigens dat nog slechts 'n enkele bank ook met de leden had gediscussieerd. Wel bestonden er plannen om dit op te pakken. Meijer onderkende de zwaarte van een dergelijke discussie. Toch wilde hij er een warm pleit bezorger voor zijn. 'De discussies in de organisatie heb ben mij gesterkt in de overtuiging dat de Rabobank een keuze heeft gemaakt die het haar mogelijk maakt ook de opdrachten van de toekomst aan te kunnen', besloot Meijer zijn bijdrage aan dit regiobezoek. Op 6 september bezoekt de Raad van Beheer de Haaglanden 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 17