men in de koffer kun je bij bijna ieder bedrijf met oplos singen aankloppen. Je bent gek Het is geen slag in de lucht van Toebosch. In 1992 zette De l age Landen onder invloed van achterblijvende resul taten een reorganisatieproces op de rails. Toen al consta teerde organisatieadviesbureau McKinsey dat het kanaal van de Rabobanken naar de markt eigenlijk ten onrechte sterk was verwaarloosd. 'Je bent gek als je een dergelijk marktkanaal met een enorme groeipotentie links laat lig gen', vat Toebosch het advies samen. 'Die raad hebben we dus niet in de wind geslagen.' Daarbij ging De Lage Landen zeer gedegen te werk. Toebosch: 'We hebben in eerste instantie 160 banken geselecteerd op hun potentie voor leasing en factoring. In groepen van 10 hebben we die banken vervolgens 6 weken over de vloer gehad: rela tiebeheerders en directeuren. We hebben ze zelf een spie gel laten maken van hun markt. Dat is vervolgens con creet vertaald in actieplannen die soms wel een doorlooptijd van drie jaar hadden.' De betrokken lokale banken en De Lage Landen gaan daarbij op een volwas sen, zakelijke manier met elkaar om. Dat betekent onder meer dat het wederzijds committent aan een eenmaal opgesteld plan ook is neergeslagen in concrete acties en bij voorkeur in een contract. Daar is ook voor ingete kend. Het spel slim spelen 'De aanpak met deze verkoopstimuleringsprogramma's (vsp's) werkt enorm goed', aldus Toebosch, 'de doelstel ling van driemaal de produktie van '91 is inmiddels gere aliseerd. Maar wat meer is: er is duidelijk sprake van her stel van vertrouwen tussen de Rabobanken en De Lage Landen. We hebben gezegd: we leveren ons specialisme via jullie loket. De banken zien nu in dat wij voorwaar denscheppend bezig zijn voor hun eigen marktbewerking en hen een entree hieden bij belangrijke bedrijven in hun werkgebied. Het kost best wel eens moeite om onze werkmaatschappijen hier in Nederland in toom te hou den want die staan te trappelen om ervoor te gaan. Die willen dikwijls - commercieel ingesteld als ze zijn - de kortste weg nemen om aan hun rendementseis te vol doen. Maar de afspraak is dat we alles doen in nauwe samenwerking met onze contractpartners hij de lokale banken. En dat is wederzijds. We moeten er niet zelf voor willen gaan, want dat zou getuigen van korte-ter- mijn-denken. Alle partijen zijn in de huidige concurren tieverhoudingen en markteisen gebaat bij het samen ope reren op langere termijn. We moeten het spel slim spelen.' Commerciële injectie Binnen de snel veranderende marktverhoudingen levert het samenspel tussen Rabobanken en de Lage Landen nu duidelijk synergie. Van het inschakelen van de professio nals van De Lage Landen gaat een extra commerciële impuls uit die de realisatie van de coöperatieve doelstel ling in het kader van Visie '98 flink vaart meegeeft. 'Het is een zeer toekomstvaste constructie en bepaald geen overbodige luxe', aldus Toebosch. 'Het is zeker ook iets voor een bestuur om eens te sonderen of de eigen bank zo'n commerciële injectie kan gebruiken.' De reorganisa tie bij De Lage Landen is zo goed als afgerond en heeft Toebosch: Voor iedere Rabobank staan we in de houding. onlangs een bevestiging gekregen in de benoeming van drs. Herman Bol - geen onbekende in Raboland - die speciaal is belast met de verdere uitbouw van de relatie met de lokale Rabobanken. Daarbij worden de werk maatschappijen die zich in Nederland bezighouden met zaken als bedrijfswagen- en autolease, equipment- en vastgoedlease, maar ook factoring in één divisie, De Lage Landen Nederland, ondergebracht. 'Daarmee is de distri butie van onze diensten via het Rabobankkanaal nu hel der belegd', besluit Toebosch, 'niet alleen voor die eerste 160, maar voor iedere Rabobank staan we in de hou ding. Als commerciële specialisten helpen we ze graag de broodnodige openingen naar hun markt te maken. De Rabobanken moeten nu echt gaan knokken om aan de bal te blijven. Wij kunnen en willen ze daarbij van dienst zijn!' 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 13