'Knokken om aan de bal te blijven' In gesprek met Ton Toebosch, algemeen directeur van dochteron derneming De Lage Landen, wordt één ding snel duidelijk. Als de Rabobank partij wil blijven in de ontketende dynamiek binnen de BV Nederland, moet alles uit de kast. Afwachten werkt absoluut niet meer. 'Wil de Rabobank de klant nog voor haar dienstver lening weten te interesseren, dan moet er naast een coöperatief ook een nieuw commercieel elan in de strijd', zegt Toebosch, zelf gewend aan het heetst daarvan. De tijd van gemakkelijk geld verdienen, is voorbij. De Lage Landen kan van dienst zijn. banken in snel tempo commerciële capaciteit aan het ont wikkelen. Ze moeten wel. Ze hebben ervoor gekozen zich te onderscheiden als een uitstekende brede financiële dienstverlener. Dat moet naar de klant toe worden bewe zen. Daarom zal hun marktbewerking veel professioneler en completer moeten worden.' En dat terwijl de marktbe werking in de visie van Toebosch onder druk van de con currentie steeds moeilijker zal worden. 'De Rabobanken zien zich steeds meer gedwongen nieuwe commerciële wegen in te slaan. Ze moeten een pro-actieve houding naar de ondernemer kiezen. Dat betekent durf tonen en af van die koudwatervrees. Water waarin de Lage Lan den zich al jaren als een vis voelt. Op die noemer gaan de coöperatieve bank en de commerciële Lage Landen elkaar nu steeds beter vinden. Wij sluiten met onze dienstverlening in leasing en factoring perfect aan op de nieuwe ambities van de Rabobanken. Met onze specialis- e Lage Landen staat bekend als het commerciële buitenbeentje van de coöperatieve Rabobankorga- nisatie. Ooit gestart als financieringsmaatschappij om de risico's van het consumptief krediet voor de lokale banken af te vangen, was deze dochter begin jaren tach tig door het risico-gehalte van de portefeuille bijna het kind van haar eigen rekening geworden. 'Consumptief krediet paste toen slecht in de heersende moraal van 'eerst sparen dan kopen', aldus Toebosch. 'Inmiddels zijn de consumptieve financieringen definitief vaarwel gezegd en heeft De Lage Landen zich volledig gespecialiseerd in 'leasing en factoring'. Net als de consumptieve financie ring destijds, ook diensten waar de lokale banken erg aan moesten wennen. De vele functies van onze gespecia liseerde producten vergen een behoorlijke kennis van de relatiebeheerders.' Door haar eigen plan te trekken heeft De Lage Landen zich intussen weten te ontwikkelen tot een internationaal bedrijf met niet meer uit het moderne bedrijfsleven weg te denken specialismen. Onmiskenbaar leidde dat tot een zekere kloof met de Rabobank en haar coöperatief credo. Nu signaleert Toebosch dat de tijden veranderen. Koudwatervrees 'De tijd breekt aan', stelt hij vast, 'dat lokale Raboban ken en De Lage Landen de handen weer stevig in elkaar gaan slaan. Onder invloed van Visie '98 zijn de Rabo- De Lage Landen International De Lage Landen anno 1996 is een Europees bedrijf dat met een internationale strategie inmiddels is gevestigd in zeven Europese landen. Als voorlopig laatste stap werd eind vorig jaar een vestiging in Spanje geopend. Daar naast heeft De Lage Landen inmiddels verkoopkanalen in de USA en Brazilië. Bijna de helft van de in totaal 850 medewerkers werkt in het buitenland. Bij de snelle expan sie over de grenzen maakt De Lage Landen dankbaar gebruik van de goede naam en faam van het coöperatieve moederbedrijf, dat overigens 'als aandeelhoudster een prettige, lange adem aan de dag legt'. Dit neemt niet weg dat De Lage Landen heeft te rekenen met een rende mentseis van 15%. In 1995 werd een nettowinst geboekt van f 29 miljoen. De onderneming is nu opgebouwd uit een houdstermaat schappij met drie divisies: 'International Leasing', 'Interna tional Trade Finance' en 'Nederland'. Binnen het brede scala core-producten zoals bijvoorbeeld auto- en bedrijfs wagenlease, en equipment- en vastgoedlease voert De Lage Landen twee strategische producten op internatio nale schaal: vendorlease en factoring. Vendorlease betreft een samenwerking met een leverancier van kapitaalgoe deren ten behoeve van diens afzetfinanciering. Factoring behelst het management, de financiering en de risicodek king van debiteurenvorderingen. I 2

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 12