Achter de bestuurstafel v.l.n.r. de heren Van Veldhuizen, Van de Voort en Ten Ham: 'Het wij-gevoel sterk aanwezig.' betrekken. Als afsluiting van een project waren het de schoolkinderen die tijdens het formele gedeelte van de vergadering de vragen stelden. Een aanpak die inspire rend werkte. Daarnaast hadden we die ondernemers uit genodigd om zich te presenteren en te vertellen waarom ze juist bij onze bank bankieren. Een derde pijler onder de vergadering was een discussie tussen twee journalis ten, één die zich in Elseviers Weekblad nogal negatief over de coöperatie had uitgelaten en een voorstander van de coöperatieve bedrijfsvorm. Aan die discussie namen ook veel van onze leden deel. Ten slotte hebben we ook veel aandacht geschonken aan de accommodatie en de verzorging. De vergadering werd gehouden in het confe rentieoord de Blije Werelt in Lunteren. Als ik nu terug kijk, dan denk ik dat het 'wij-gevoel' sterk aanwezig was. Voor de in september te houden jaarvergadering bordu ren we voort op dit patroon, maar wel met weer nieuwe en verrassende elementen.' Rabobank geeft de norm aan Hoewel Ten Ham zijn bestuursfunctie pas anderhalf jaar bekleedt (of misschien juist wel om die reden), heeft hij een oorspronkelijke visie op zaken als ledenbetrokken heid. 'Die ledenbetrokkenheid is voelbaar aanwezig; we zijn niet voor niets een organisatie die bijna een eeuw dicht bij de mensen staat. Ik was dan ook niet zo ver baasd dat alle aangezochte ondernemers hun bijdrage wilden leveren. In de gemeenschap als de onze heeft de Rabobank iets van een norm: als je echt met haar zaken doet, voldoe je aan een bepaalde standaard en dat wil je best weten. Langs die weg kun je de bestaande betrok kenheid manifest maken. Dat uitgangspunt hanteren we ook in ons PR- en sponsorbeleid. We leggen thans de laatste hand aan de definitieve vormgeving van dat beleid en willen het straks ook met onze leden communiceren. We willen bijvoorbeeld als uitgangspunt hanteren dat een sponsorbijdrage van de bank aan een vereniging of instelling niet als tegenprestatie uitmondt in de bekende naamvermelding in het programmaboekje. We vragen een maatschappelijk-relevante tegenprestatie, waarbij je kunt denken aan het opruimen van rommel in een natuurgebied. Publicitair werkt dat ook in het voordeel van de bank. Je krijgt namelijk twee keer aandacht: bij het verstrekken van de donatie en bij het uitvoeren van de tegenprestatie. We merken dat dit systeem niet simpel is. Natuurlijk is het voor een vereniging meestal eenvou diger te volstaan met vermelding in het programmaboek je. Persoonlijk ben ik van mening dat die wederkerigheid ook zou moeten zitten in de relatie bank-lid. Geen aan sprakelijkheid, maar een soort contributiebetaling door het lid. Als de prestatie van de bank het lid niet bevalt, betaalt hij geen contributie meer. Dat houdt de bank scherp.' Tijdsbeslag De aandacht die het bestuur aan het functioneren van de vereniging besteedt, gaat niet ten koste van de aandacht voor de bank. Of, om het met de woorden van voorzitter Van Veldhuizen uit te drukken: 'Het geld moet eerst langs de weg worden verdiend. De coöperatie kan pas goed functioneren als de bank het goed doet. De mede werkers van de bank moeten dan ook primair op het bedrijf zijn gericht. Daarvoor is heel veel energie nodig, als je ziet wat er allemaal op de bank afkomt. Op dit moment hebben we dan ook geen plannen om ook de medewerkers bij de coöperatiediscussie te betrekken. Dat is voor hen gewoon niet op te brengen. We betrekken ze wel nadrukkelijk bij allerlei verenigingsactiviteiten, zoals de jaarvergadering. We merken dat dat al zeer enthou siasmerend werkt.' Het is duidelijk dat de colleges van de bank Lunteren veel energie steken in hun bank. Toch vinden ze niet dat daarmee een onevenredig beroep op hun tijd wordt gedaan. Van Veldhuizen: 'We gaan efficiënt met onze tijd om. De bestuurders in de werkgroep voor de jaarverga dering hebben een maximale delegatie. Ze hoeven dus niet steeds terug naar de colleges. Bovendien vergadert zo'n werkgroep bij voorkeur in de lunchpauze met een broodje op tafel. Ten slotte besteden we veel werkzaam heden uit aan Rabobank Nederland.' 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 11