De regie moet beter Toen drs. Gert Bouwkamp ruim twee jaar jaren geleden binnen het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabo bank Nederland tot directeur Particulieren werd benoemd, stond de organisatie aan het begin van een ingrijpend veranderingsproces. De benadering van klan ten op basis van hun bancaire behoeften werd het cen trale beleidsthema. Nu zegt hij: 'Vanaf dat moment is er veel op de banken afgekomen, waarbij Rabobank Nederland er niet steeds in slaagde de samenhang goed duidelijk te maken.' Samen met drs. Bert Mertens vormt Bouwkamp sinds kort de Directie van het WAB. De vijf segmenten en de ondersteunende eenheden willen ze zo managen dat deze de lokale banken voortaan goed geregisseerd in het vizier nemen. n de vorige Bank Bestuurder zijn de feiten over Visie '98 nog eens op een rij gezet. De kern is dat de lokale banken uiterlijk in 1998 in staat moeten zijn hun markt te bewerken op basis van de vijf behoeftenseg- menten. Als een belangrijke peetvader van deze segment gedachte zegt Bouwkamp: 'De noodzaak van Visie '98 is iedereen duidelijk. Uit gesprekken met lokale banken blijkt mij dat men er volop mee bezig is. Men beseft dat we ons pro-actief moeten opstellen, omdat de resultaten waarvan we ons altijd verzekerd wisten, niet meer zo vanzelfsprekend zijn.' De kopgroep en het peloton Bouwkamp is onder de indruk van het creatieve vermo gen dat door lokale banken bij de invulling van Visie '98 aan de dag wordt gelegd. Daarbij constateert hij een grote diversiteit: 'Om in wielertermen te spreken: we hebben een kopgroep, een peloton en een groep die net is gestart. Voor iedereen is de koers anders van karakter. De vraag hoe je op die diversiteit moet inspelen, dringt zich steeds sterker op.' 'Daarnaast valt te constateren', vult Mertens aan, 'dat bij sommige banken toch het gevoel bestaat dat er bij de organisatorische invulling sprake is van te scher pe scheidslijnen tussen de segmenten onderling. Bij de presentatie van Visie '98 is, denk ik, wat te veel het accent komen te liggen op de structuur en te weinig op de eigen lijke kern, zoals de nieuwe wijze van klantenbenadering, de ondersteuning van de medewerkers, het ontwikkelen van nieuwe producten en dergelijke. Onze aanpak was sterk gericht op de structuur en de werking van de organi satiemodellen, terwijl het goed voorstelbaar is dat banken juist daar hun eigen invulling kiezen.' Mertens: 'Beter inspelen op de situatie bij de lokale bank'. 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 14