Centraal Bankbedrijf: niet de identiteit, wel de mentaliteit D Het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland staat inmiddels als een huis. De uitbouw van de nationale, maar met name de internationale vleugel gaat in snel tempo verder. De organisatie vaart er wel bij. Bij de start van een nieuwe strategische planningscyclus kijken drs. Henk Visser en drs. Rik van Siingeiandt, de portefeuillehouders binnen de Hoofddirectie, naar de mogelijkheden die dit fraaie huis ons biedt. De lokale banken blijven wel de sfeer bepalen. En die is ontegenzeglijk coöperatief. der meer voorop staan. 'De verdere uitbouw die interna tionaal noodzakelijk is', legt van Siingeiandt uit, 'zal eer der in de diepte dan in de breedte gaan. Het betekent dus investeren in een verdere focusing met het doel onszelf, bovenop de rol van productleverancier, als kennisleve rancier verder toe te leggen op twee speerpunten. In de eerste plaats natuurlijk de 'food and agribusiness' en in de tweede plaats de 'health-care', een eveneens typische 'eerste-lijns' sector waarin de Rabobank ook al een flinke know-how heeft opgebouwd. Geld kan iedereen leveren, maar kennis is niet zo dooréén leverbaar. Wanneer je als gesprekspartner wordt geaccepteerd vanwege de superi eure kennis die je inbrengt, lever je unieke toegevoegde ankzij de forse investeringen', steekt een tevre den Visser van wal, 'laat het CBB een voorspoe dige winstontwikkeling zien. De solvabiliteit is aanzienlijk verbeterd. We liggen precies op schema.' Eind vorig jaar gaf hij in de Centrale Kringvergadering een gedegen overzicht van de stand van zaken van het strate gisch actieplan daterend van 1992. Nu is het tijd voor een nieuw plan waarin het CBB het ambitieniveau voor de komende 4 a 5 jaar gaat vaststellen. 'We gaan de komende tijd nieuwe piketpalen slaan en', voegt hij er veelbelovend aan toe, 'sommige zaken gaan naar wij denken ingrijpend veranderen, andere absoluut niet.' Zwaluwstaarting Wat absoluut niet verandert zijn de functies die het CBB vervult voor de lokale banken, zoals de verlengstukfunc tie, de functie als productleverancier en de kraamkamer functie. 'De zwaluwstaarting met het bedrijf van de loka le banken wordt zeker niet fundamenteel anders', licht Visser toe, 'deze verbinding wint via het stevige raakvlak met de BVC Relatiebeheer eerder nog aan hechtheid.' De veranderingen betreffen vooral het internationale bedrijf van het CBB. Adequate ondersteuning van de klanten van de lokale banken in het buitenland blijft daarbij zon- waarde. De ervaring leert dat men de Rabobank er van wege haar grote know-how graag bij wil hebben. De financieringen en al de producten die daarmee samen hangen, volgen vanzelf. Overigens zullen we ook daarin moeten blijven excelleren.' Drie valuta-blokken Visser completeert de beweging die Van Siingeiandt beschrijft in termen van een drieluik. 'In het middelste luik staat de mondiale focus als kennisleverancier, in het linker de risicoproducten en het verhandelbaar papier, waarbij acquisities niet uit te sluiten zijn, en in het rech ter luik staan activiteiten in de sfeer van private-banking in het buitenland.' Hij trekt een parallel met de verbre ding bij de lokale banken, want ook het CBB waaiert uit van een typisch kredietbedrijf naar een marktbewerking lO Visser: 'Een bepaalde marktpositie vraagt dikwijls een bepaalde cultuur.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1996 | | pagina 10